H&M
H&M i linje med prognoserna
H&M redovisar ett rörelseresultat på 5.935 miljoner kronor för det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.
Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 5.923 miljoner kronor, enligt Infront Datas samanställning av 13 estimat.
H&M:s bruttovinstmarginal uppgick till 55,4 procent under räkenskapsårets andra kvartal, mars-maj (56,1).
Genomsnittet av 13 analytikers estimat låg på 55,4 procent, enligt Infront Data.
Prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade med cirka 1 procentenhet i andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.
För inköpen till tredje kvartalet (juni-augusti) i räkenskapsåret 2018/2019 bedöms marknadsläget för de externa faktorer som mest påverkar bruttomarginalen sammantaget som fortsatt negativt, främst till följd av att US-dollarn har stärkts gentemot koncernens valutakorg jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år, skriver H&M.
H&M:s varulager uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 40,4 miljarder kronor, en ökning med 11 procent i kronor räknat och med 4 procent i lokala valutor (valutajusterat), jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.
Det framgår av H&M:s rapport.
Varulagret utgjorde 18,3 procent (18,2) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffra i det första kvartalet var 18,6 procent.
“Varulagrets sammansättning fortsätter att förbättras. Bolaget bedömer därför att kostnaderna för prisnedsättningarna kommer att minska med cirka 1,5 procentenheter i relation till omsättningen i det tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Det blir därmed det fjärde kvartalet i rad med minskade prisnedsättningar”, heter det i rapporten.
H&M:s försäljning av sina sommarkollektioner har börjat mycket bra och nettoomsättningen under juni månad bedöms öka med 12 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.
H&M bedömer därför att kostnaderna för prisnedsättningarna kommer att minska med cirka 1,5 procentenheter i relation till omsättningen i det tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.
Försäljningen steg med 6 procent under det andra kvartalet som sträckte sig fram till och med maj månad.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.