H&M i linje med prognoserna

Klädbolagets rörelsevinst och bruttomarginal landade i linje med förväntningarna.
H&M i linje med prognoserna - karl-johan-persson-hm-affarsvarlden-700_binary_6875335.png

H&M redovisar ett rörelseresultat på 5.935 miljoner kronor för det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 5.923 miljoner kronor, enligt Infront Datas samanställning av 13 estimat.

H&M:s bruttovinstmarginal uppgick till 55,4 procent under räkenskapsårets andra kvartal, mars-maj (56,1).

Genomsnittet av 13 analytikers estimat låg på 55,4 procent, enligt Infront Data.

Prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade med cirka 1 procentenhet i andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.

För inköpen till tredje kvartalet (juni-augusti) i räkenskapsåret 2018/2019 bedöms marknadsläget för de externa faktorer som mest påverkar bruttomarginalen sammantaget som fortsatt negativt, främst till följd av att US-dollarn har stärkts gentemot koncernens valutakorg jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år, skriver H&M.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 40,4 miljarder kronor, en ökning med 11 procent i kronor räknat och med 4 procent i lokala valutor (valutajusterat), jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Det framgår av H&M:s rapport.

Varulagret utgjorde 18,3 procent (18,2) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffra i det första kvartalet var 18,6 procent.

“Varulagrets sammansättning fortsätter att förbättras. Bolaget bedömer därför att kostnaderna för prisnedsättningarna kommer att minska med cirka 1,5 procentenheter i relation till omsättningen i det tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Det blir därmed det fjärde kvartalet i rad med minskade prisnedsättningar”, heter det i rapporten.

H&M:s försäljning av sina sommarkollektioner har börjat mycket bra och nettoomsättningen under juni månad bedöms öka med 12 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.

H&M bedömer därför att kostnaderna för prisnedsättningarna kommer att minska med cirka 1,5 procentenheter i relation till omsättningen i det tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.

Försäljningen steg med 6 procent under det andra kvartalet som sträckte sig fram till och med maj månad.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.