H&M
H&M:s försäljning ökar mindre än väntat
Försäljningen i lokala valutor ökade till 61 704 miljoner kronor i det fjärde kvartalet. Förväntningarna låg på en ökning på 5,7 procent, till 62 267 miljoner kronor.
Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
I sitt pressmeddelande skriver H&M att försäljningsutvecklingen påverkades av kalendereffekter i och med att Black Friday inföll en vecka senare än tidigare år, vilket innebär att en stor del av onlineförsäljningen kommer att redovisas i december månad. Detta belopp väntas uppgå till cirka 500 miljoner kronor, och justerat för detta ökade försäljningen i fjärde kvartalet med 10 procent, och 6 procent i lokala valutor.
Gruppens nettoomsättning ökade med 11 procent till 232 764 under räkenskapsåret 2019. I lokala valutor ökade omsättningen med 6 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.