Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

H&M:s nya strategi

2017-11-10 15:56
H&M:s vd Karl-Johan Persson. Foto: Jörgen Appelgren.

H&M har gjort om sin butik i gallerian Fältöversten på Östermalm i Stockholm för att kunna testa ett antal olika nya idéer. Om testerna faller väl ut kan de nya idéerna komma att införas bredare inom H&M-kedjan.

Efter en tids ombyggnation slog butiken upp portarna på fredagen och kunderna möttes av en cafédel och möjligheten att få så väl manikyr som att träffa en stylist. I butiken har de olika koncepten blandats så att exempelvis kosmetika och H&M-Home är mer integrerade med övrigt klädsortiment jämfört med en "traditionell" H&M-butik.

"Det är en plats för att kunna testa nya koncept och aktiviteter med kunden i fokus. Vill erbjuda en helt ny shoppingupplevelse och butiken har nya digitala lösningar (RFID) för att öka servicenivån. Vi testar hela tiden nya saker och som alltid när vi testar något så kan de skalas upp till fler butiker om det faller väl ut", säger Kristina Stenvinkel, kommunikationschef för H&M group, till Nyhetsbyrån Direkt.

Inslaget av RFID (Radio-frequency identification), en teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen som kallas för taggar, innebär bland annat att butikspersonalen kan spåra varorna, vart den befinner sig i butiken och vilka storlekar som finns.

Den lilla cafédel som ligger precis innanför entrén är den första hittills sett till H&M:s samtliga butiker globalt och kommer att vara öppen från klockan 8 på morgonen.

Butikens totala erbjudande består av koncepten dam, barn, underkläder, accessoarer, skor, H&M Beauty, H&M Home samt, periodvis, ett litet antal externa varumärken.

En annan nyhet är att butiken i en separat del kommer samarbeta med, och exponera, utvalda externa varumärken som H&M tror är relevanta för kunderna i området och som kompletterar bolagets eget erbjudande.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom