Handelsbanken viktar upp Volvo och Lindab

Handelsbanken viktar ned H&M i sin aktieportfölj. Banken utnyttjar utrymmet i portföljen till att vikta upp Volvo och Lindab.

Klädjätten Hennes & Mauritz imponerande under gårdagen med en stark rapport för det första kvartalet, december till februari, som slog analytikernas förväntningar. På den negativa sidan var försäljningen i mars lägre än väntat, men den stora grejen framöver är den starkare dollarn där H&M kommer möta valutamotvind under 2015.

Handelsbanken är fortsatt långsiktigt positiva till H&M, men tror att aktien kan tappa fart under de närmaste två kvartalen till följd av valutamotvinden och en avtagande vinsttillväxt. SHB upprepar sin rekommendation öka, men viktar ned H&M från 12 till 8 procent i sin aktieportfölj. Det framgår av ett morgonbrev.

Banken utnyttjar utrymmet i portföljen till att vikta upp Volvo från 8 till 10 procent och viktar upp Lindab från 4 till 6 procent.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.