Här är din Drömsaab, Müller

2010-02-17 06:00

Saabentusiasterna till Victor Muller:<br></br> - Den här bilen vill vi ha!

Så här ser den ut – entusiasternas egen önske-Saab. Vi har fått hjälp av Saabägare över hela världen att ta fram en säljande Saabmodell.

Saab är på väg att kasta loss från amerikanska General Motors och börjat förbereda sig för ett nytt liv med den nederländska sportbilstillverkaren Spyker som ägare.

Redan nu har Saabs ingenjörer i Trollhättan börjat skissa på framtidens Saab-modeller och vi bad Ny Tekniks läsare att hjälpa Saab in på rätt framtidsspår.

Vi fick värdefull hjälp från australiensaren Steven Wade och hans blogg Saabsunited.com.

Sammanlagt har vi fått in cirka synpunkter från 150 Saabägare på hur en Saab ska se ut och vilka egenskaper den ska ha.

Vi samlade alla mejlen och kommentarerna och gick till bildesignern Johan Wejedal i Göteborg för att få en visuell bild av önskemålen.

Johan Wejedal såg genast en koppling mellan den gamla 96:an och konceptbilen 9-X Biohybrid, som visades upp för ett par år sedan.

- Min bild av framtids-Saaben är en ”modern retro” – som om Saab aldrig hade lagt ned 96:an utan ständigt uppdaterat det som Porsche gjort med 911, säger Johan Wejedal.

Han betonar Saab arv från flyget.

- Flygarvet syns till exempel på taket, som är tänkt att likna glashuven på ett stridsflygplan eller ett privat propellerplan.

Han har tagit vara på originallinjerna från Saab 96 samtidigt som han försett bilen med en praktisk kombikupé-baklucka, som var signum för populära Saab 900.

Sedan har han en liten innovation för bakdörrarna.

- För att få ett enklare insteg i baksätet – och för att kunna behålla originallinjerna från 96:an - har jag låtit bilen få samma typ av bakhängda extradörrar som Mazda RX8 och Mini Clubman har, säger Johan Wejedal.

Alltså två stora ordinarie framdörrar plus två små bakhängda dörrar för baksätespassagerarna, som bara går att öppna när de främre är öppnade, enligt Johan Wejedal, som själv är mycket nöjd med resultatet.

- Den här modellen skulle lätt kunna byggas i en kombimodell, en 95:a ,en cross over och som cabriolet, säger Johan Wejedal.

Lars-Anders Karlberg

Marie Alpman

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet