Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Intäkter och vinst växer i Catena Media

2018-08-10 07:26
Foto: Pharaoh / Alamy/All over press

Catena Medias inäktstillväxt var 73 procent under det årets andra kvartal. Rörelseresultatet fördubblades från motsvarande period förra året.

USA-marknaden har stor potential och Catena Media har redan hög tillväxt i landet som mycket väl kan utvecklas till bolagets största marknad så tidigt som 2019. Det skriver bolagets vd Per Hellberg i rapporten.

Under andra kvartalet såg Catena Media vidare betydande "toppar" i trafiken och antalet nya insättningskunder tack vare fotbolls-VM. Detta kommer sannolikt att påverka intäkterna och resultatet positivt under tredje kvartalet, framgår det också av rapporten

Catena Media redovisar ett justerat ebitda-resultat på 12,1 miljoner euro för det andra kvartalet 2018 (8,0).

Enligt Bloombergs konsensussammanställning väntades 13,0 miljoner euro.

Det rapporterade ebitda-resultatet låg också på 12,1 miljoner euro, en ökning från 6,3 miljoner euro från motsvarande period 2017.

Intäkterna uppgick till 26,1 miljoner euro (15,1), mot väntade 25,9 i Bloomberg estimatsammanställning. Försäljningstillväxten var 73 procent.

Rörelseresultatet blev 10,0 miljoner euro (5,4).

Resultat efter skatt slutade på 5,6 miljoner euro för det andra kvartalet 2018 (5,3).

Kassaflödet från den löpande rörelseverksamheten uppgick till 8,7 miljoner euro (2,5) under perioden.

Antalet New Depositing Customers (NDCs) uppgick till 140.154 (91.222), vilket motsvarar en ökning med 54 procent.

Catena Medias verksamhet går ut på att leverera trafik, det vill säga leads, inom både onlinespel och finansiella nättjänster. I gengäld får bolaget del av den intäkt som slutkunden genererar till speloperatören eller banken.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom