Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Invänta bättre köpläge prispressaren

2019-04-24 18:05
Foto: Henrik Montgomery/TT

ANALYS Trots kursras och fortsatt stark kundtillströmning är Avanza för högt värderat för att Affärsvärlden ska trycka på köpknappen.

VÄNTA När Affärsvärlden i januari i år tittade på Avanza var slutsatsen att bolaget, för att försvara den höga värderingen, behövde avancera intäkterna från de icke-courtagerelaterade verksamhetbenen. Årets första kvartal, som redovisades i förra veckan, gjorde inte aktiemarknaden glad och aktien rasade med 7 procent.

Kvartalsrapporten visar tydligt dilemmat med Avanza. Marknadspotentialen är stor, varumärket starkt och kunderna fortsätter att strömma till. Men bolaget har, med sin lågprismodell, de senaste åren haft förtvivlat svårt att få en bra utväxling på det i form av ökade intäkter. Går man tillbaka till 2015 hade bolaget cirka 470 000 kunder och intäkter på knappt 900 miljoner kronor, bolaget fick alltså in runt 1 900 kronor per kund och år. Förra året var motsvarande siffror knappt 840 000 kunder och 1 050 miljoner kronor i intäkter. Per kund ger det 1 250 kronor, en nedgång med 35 procent, och den negativa trenden fortsatte första kvartalet i år.

Med en värdering på 26 gånger förväntad vinst 2019, en huvudprodukt (courtage) som är på utför och en vinst som för tillfället faller ser Affärsvärlden inget köpläge efter kursfallet. Rekommendationen är fortsatt att stå vid sidan om och invänta bättre köplägen.

Detta är en kortversion av artikeln För dyr prispressare. Prenumeranter kan logga in och läsa hela artikeln här.

Göran Lind

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom