Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Japan testkör världens snabbaste tåg

2019-05-10 14:13
De japanska höghastighetstågen är på väg mot en ny drömgräns. I dagarna inleds testerna av tågföretaget JR Easts nya snabbtåg Alfa-X som har en topphastighet på 400 kilometer i timmen, rapporterar Bloomberg. Därmed blir tåget det snabbaste i världen som inte bygger på maglevteknik (där härskar alltjämt maglevtåget till Shanghais flygplats som toppar på 431 kilometer i timmen), skriver Ny Teknik. När Alfa-X tas i drift är det tänkt att hålla den något mer beskedliga marschhastigheten på 360 kilometer i timmen. Det brädar ändå det kinesiska snabbtåget Fuxing Hao som trafikerar sträckan mellan Beijing och Shanghai. Med sina 350 kilometer i timmen är tåget det snabbaste som körs på vanlig räls i dag. Men vägen till passagerarlinjerna är lång. Nu väntar tre år av nattliga testkörningar mellan städerna Aomori och Sendai. Först 2030 är Alfa-X tänkt att tas i trafik på sträckan mellan Tokyo och Sapporo i norr. Alfa-X ska köras i ekipage med tio vagnar och loket har en 22 meter lång, vass nos. Designen är tänkt att minska de tryckvågor som uppstår när höghastighetståg kör igenom tunnlar. Ytterligare en lokmodell med en 16 meter lång nos, som påminner mer om dagens Shinkansen-tåg, ska också provköras. Tåget ska även ha ny teknik för att stabilisera under jordbävningar och har två för Shinkansen nya bromstyper. Elektromagnetiska bromsar nertill och luftbromsar på taket som ska assistera de vanliga bromsarna.

Det nya Shinkansen-tåget Alfa-X blir världens snabbaste tåg som går på räls. Nu börjar det första tåget att testköras i full skala.

De japanska höghastighetstågen är på väg mot en ny drömgräns. I dagarna inleds testerna av tågföretaget JR Easts nya höghastighetståg Alfa-X som har en topphastighet på 400 kilometer i timmen, rapporterar Bloomberg.

Därmed blir tåget det snabbaste i världen som inte bygger på maglevteknik (där härskar alltjämt maglevtåget till Shanghais flygplats som toppar på 431 kilometer i timmen), skriver Ny Teknik.

När Alfa-X tas i drift är det tänkt att hålla den något mer beskedliga marschhastigheten på 360 kilometer i timmen. Det brädar ändå det kinesiska snabbtåget Fuxing Hao som trafikerar sträckan mellan Beijing och Shanghai. Med sina 350 kilometer i timmen är tåget det snabbaste som körs på vanlig räls i dag.

Men vägen till passagerarlinjerna är lång. Nu väntar tre år av nattliga testkörningar mellan städerna Aomori och Sendai. Först 2030 är Alfa-X tänkt att tas i trafik på sträckan mellan Tokyo och Sapporo i norr.

Alfa-X ska köras i ekipage med tio vagnar och loket har en 22 meter lång, vass nos. Designen är tänkt att minska de tryckvågor som uppstår när höghastighetståg kör igenom tunnlar. Ytterligare en lokmodell med en 16 meter lång nos, som påminner mer om dagens Shinkansen-tåg, ska också provköras.

Tåget ska även ha ny teknik för att stabilisera under jordbävningar och har två för Shinkansen nya bromstyper. Elektromagnetiska bromsar nertill och luftbromsar på taket som ska assistera de vanliga bromsarna.

 

Simon Campanello

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom