Jättefusionen mellan Publicis och Omnicom avbruten

Fusionen, värd 35 miljarder dollar, mellan reklamjättarna Publicis och Omnicom har kollapsat.

Officiellt på grund av att slutförandet av affären dragit ut på tiden, men till en fransk affärstv-kanal sade franska Publicis vd och ordförande Maurice Lévy att orsaken var att det som skulle ha varit en fusion av jämlikar urartat till ett övertagande från det amerikanska bolagets sida.

“Vi föreställde oss aldrig något annat än en fusion av jämlikar.” Ett övertagande “var oacceptabelt för mig”, sade han till tv-kanalen BFM enligt Fincial Times.

Publicis kommer inte att söka någon ny partner, då “livet är mycket bra” för bolaget på egen hand, enligt Lévy. I en interjvu med FT uppgav Omnicoms vd John Wren att även hans bolag har en ljus framtid på egen hand.

“Vi har alltid sagt att detta var en fusion som drivits av möjlighet, inte nödvändighet”, sade han.

“Vi trodde att affären skulle kunna gå att slutföra på sex månader. Men nio månader senare hade vi fortfarande många av frågorna kvar att lösa”, sade han vidare.

Traditionella marknadsföringsbolag som Publicis och Omnicom har under senare år fått nya starka utmanare i form av bolag som Facebook och Google, vilket har fått många att spekulera i att en konsolidering av industrin, som domineras av fyra stora bolag, var på gång.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.