Kappahl
Kappahls vd: En försäljningsbesvikelse
Enligt vd ledde det hårda konkurrenstrycket till en högre sänkningsgrad än föregående år och påverkade tillsammans med ökade inköpspriser bruttomarginalen som för kvartalet sjönk till 60,8 procent (64,5).
“Försäljningsmässigt har det tredje kvartalet varit en besvikelse, bortsett från Polen som fortsatt utvecklas mycket bra. Kappahl har haft ett för svagt erbjudande på de nordiska marknaderna då vårt damerbjudande inte varit tillräckligt attraktivt. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt relevanta för vår viktiga damkund”, skriver vd:n.
Kappahls lagernivåer är högre än planerat men består enligt bolaget till största del av sommarvaror som fortfarande är aktuella.
Kappahl har identifierat 20 butiker som inte uppfyller bolagets lönsamhetskrav och därför kommer att stängas. Tillsammans med intensifierade hyresförhandlingar och omförhandlingar av övriga avtal kommer detta att ge Kappahl en resultatförstärkande effekt om 100 miljoner kronor med full effekt från september och tolv månader framåt.
Men mer kommer, enligt Elisabeth Peregi.
“Vi ser att resultatförstärkningsprogrammet kommer att bli mer omfattande än de 100 miljonerna som tidigare beslutats. Vilka åtgärder som tillkommer ska vi arbeta fram inom kort. Det vi säkert vet är att ett fortsatt stort fokus kommer att läggas på att anpassa våra butikshyror och butiksytor till dagens besöksnivåer”, skriver hon.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.