Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Kindred om Global Gaming: Bra att Spelinspektionen agerar tydligt

2019-06-17 14:40
Foto: Kindred

Spelinspektionens pågående granskning av bettingbolagen som på måndagen resulterade i indragen licens med omedelbar verkan för Global Gaming, oroar inte sektorkollegan Kindred - tvärtom.

I samband med att Global Gamings licens via dotterbolaget Safe Ent återkallades med omedelbar verkan på måndagen var budskapet från Spelinspektionen att andra bettingbolag bör se om sin regelefterlevnad.

"Vi vill att övriga licensinnehavare läser det här beslutet ordentligt och försäkrar sig om att inte liknande överträdelser pågår hos dem. Vi kommer att fortsätta att granska det här nu", sade Spelinspektionens kommunikationschef Anders Sims till Nyhetsbyrån Direkt och bekräftade samtidigt att myndigheten bedriver fler granskningar av licensinnehavare.

Näst efter de statliga aktörerna, Svenska Spel och ATG, är Kindred, som har ett börsvärde på drygt 17 miljarder kronor, den största aktören på den svenska spelmarknaden. Bolaget oroas dock inte av de högre brösttonerna från Spelinspektionen.

"Med den erfarenhet vi har från reglerade marknader runt om i världen, nu även USA, känner vi oss trygga med att vårt regelefterlevnadsarbete möter de krav som finns på de marknader där vi verkar. Samtidigt tycker vi att det är bra att Spelinspektionen följer upp de regler som finns och tydligt agerar när reglerna inte följs", säger Kindreds presschef Alexander Westrell i ett mail till Nyhetsbyrån Direkt.

En annan potentiell sektor att påverkas i händelse av att Global Gaming blir av med licensen är de så kallade kundanskaffningsbolagen, så som Catena Media och Raketech, som tjänar pengar på hur mycket deras förmedlade kunder spelar på sajterna. Men inte heller Raketech oroas av dagens nyheter om Global Gaming.

"Vi har väldigt många kunder och Global Gaming är en av dem. Vår bedömning är därför att det här inte innebär några problem för Raketech", säger Raketechs finanschef Andreas Kovacs.

Han vill inte delge storleken på någon av bolagets kunder, men säger att bolaget inte är "exponerade mot någon eller några enstaka stora aktörer".

Global Gaming har gjort sig kända för sin aggressiva marknadsföring och i december stämde Konsumentombudsmannen bolaget - KO ansåg att Ninja Casinos marknadsföring stred mot kraven på måttfull spelreklam - och i april vinstvarnade bolaget med hänvisning till bland annat skenande marknadsföringskostnader. Men hur mycket bolaget lägger på affiliate-marknadsföring är svårt att uppskatta då dessa kostnader bokförs som driftskostnader i spelverksamheten och inte som marknadsföringskostnader.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom