Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Klarna: Vi har inte varit tillräckligt tydliga

2019-03-26 07:43
Foto: Klarna

Konsumentverket har kritiserat Klarna för deras nya betalningssätt "konto", då kunderna har upplevt att det är en vilseledande metod. Klarnas presschef, Magnus Törnblom, menar att de redan har påbörjat ett arbete för att bli tydligare när det gäller kontobetalningen.

Magnus Törnblom säger till Affärsvärlden att deras kundservice på senaste tiden har fått en ökning av antalet frågor om klarnas kontobetalning.

– Jag förstår att man som kund blir frustrerad då man får en kostnad man inte räknat med. Och det tyder på att vi inte varit tillräckligt tydliga, och det är ett arbete som redan pågår,

Törnblom påpekar att det självklart är negativt om Klarnas kunder inte uppfattar informationen om hur de betalar på rätt sätt.

– Det är olyckligt om det finns kunder som inte tycker att vi varit tydliga nog. Det framgår i direkt anslutning till kontoknappen när man trycker på den att det handlar om en kontofaktura, att det utgår en administrativ avgift på 29 kronor och vilken räntan är för det här sättet att betala. Men om kunderna inte tycker att det är uppenbart då har vi ju anledning att fundera ett varv till kring det.

Under måndagen skrev Di Digital om att Klarna kritiseras av Konsumentverket för vilseledande marknadsföring med betalmetoden ”konto”. Myndigheten ger Klarna fram till den 3 april att ge sin synpunkt på saken och om Konsumentverket inte är nöjda efter det kan man stämma Klarna eller kräva att reklamen bistås med mer information.

Nada Razooq

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom