Klarna: Vi ska inte replikera de vanliga bankerna

2017-06-19 14:24 Direkt Affärsvärlden
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski Foto: Matti Matikainen / IBL Bildbyrå

Betaltjänstföretaget Klarna om sitt godkända banktillstånd och vad det innebär för strategin framöver.

Att Klarnas ansökan om banktillstånd nu har blivit helt godkänd ger betaltjänstföretaget en möjlighet att erbjuda sina kunder en bredare produktportfölj.

Det säger Aoife Houlihan, kommunikationsansvarig på Klarna, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi har inte tagit beslut exakt om hur vi ska utöka erbjudandet men det ger oss exempelvis möjligheter att utfärda betalkort och en centralbanksförbindelse", säger hon.

Aoife Houlihan påpekar att Klarna sedan tidigare har haft regleringar i egenskap av att bolaget har varit ett kreditmarknadsinstitut. Därmed förändrar inte banktillståndet Klarnas regleringsmiljö i någon större utsträckning.

Med det svenska banktillståndet kan Klarna verka med hjälp av EU-passporting inom unionen. Klarna är i dagsläget redan en av regionens största banker och kan dra nytta av de skalfördelar som bolagets kundbas innebär, säger hon.

"Vi ska utmana de vanliga retail-bankerna och deras affärsmodeller men inte replikera deras verksamheter eller bli en fullständig retail-bank själva", säger hon.

Historiskt har Klarna växt verksamheten genom att steg för steg ha börjat erbjuda fler produkter och tjänster, något som också kan tänkas bli fallet när bolaget nu har fått sitt banktillstånd på plats.

"Vi kommer inte att röra oss in på alla områden direkt (som banktillståndet möjliggör red. anm)", säger hon.

Klarna är i dagsläget verksamt i 18 länder, varav 17 europeiska länder samt även USA. Koncernomsättningen uppgick till 3,6 miljarder kronor under 2016 och intäktstillväxten var under det gångna helåret 28 procent. Vinsten landade på 113 miljoner kronor - en vinstmarginal på drygt 3 procent.

Direkt Affärsvärlden

Premiumnyheter

Aktuellt inom