Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Koenigsegg kör ifrån lågkonjunkturen

2019-01-02 11:11
Foto: Pontus Lundahl/TT

Om lågkonjunkturen slår till under året kommer svenska lyxbiltillverkaren Koenigsegg att försöka köra ifrån den. Det har fungerat förut.

För bilentusiaster över hela världen är Koenigsegg välkänt. Många har säkert svårt att förstå hur det lilla företaget i Ängelholm med 200 anställda kan bygga bilar som på banor och i toppfart visar bakljusen för klassiker i branschen som Bugatti, Ferrari och McLaren för att nämna några. Men det som kanske är mest förvånande är sättet bolaget gör det på.

I superbilbranschen är det vanligt att tillverkarna köper avgörande delar som motorer, växellådor och bromssystem från andra bolag, men Koenigsegg utvecklar och tillverkar i princip rubb och stubb i Ängelholm.

Den som verkligen vill få i gång Christian von Koenigsegg kan fråga honom om den nyutvecklade niostegade växellådan i den kommande modellen och han kommer stolt att berätta att den växlar från vilken växel som helst till en annan på två millisekunder.

När TT träffar Halldora och Christian von Koenigsegg på ett bilevenemang utanför Stockholm är det flera bilbolagschefer som utrycker oro för fler biltullar och för att en lågkonjunktur kan inledas under 2019. Man skulle kunna tro att ett företag som säljer bilar som kostar 20-30 miljoner kronor styck och har kunder som står i kö inte skulle vara känsligt för något så trivialt som en lågkonjunktur, men det är bara delvis rätt.

– Vi är så små att vi att vi kan förflytta oss till platser och marknadsföra oss där lågkonjunkturen inte slagit så hårt. Under krisen 2008 försvann USA som var vår största marknad, men samtidigt knackade Kina på dörren och den marknaden hade vi inte haft tid med innan. Vi hade faktiskt ingen dipp över huvud taget, säger Christian von Koenigsegg.

– Och vi säljer ju redan på marknader som har enorma importtullar, tillägger Halldora von Koenigsegg, och ger Singapore som exempel där tullarna är flera hundra procent.

Om lågkonjukturen slår till nästa år finns det även annat som talar för att Koenigsegg kommer att klara sig bättre än de flesta.

– Vår orderstock med förskottsbetalning är så stor att våra kunder skulle bli oerhört besvikna om vi inte försöker bygga fler bilar. Inklusive vår upprampningsplan (en veckas produktionstid per bil i stället för två) så är vi slutsålda tre år framåt, säger Christian.

Grundaren av bolaget är dess självklara frontfigur, men Koenigsegg är faktiskt något av ett familjeföretag där Halldora drar ett tungt lass.

– Jag har ett brett ansvarsområde men i första hand har jag hand om all ekonomi och ekonomistyrning. Jag springer också runt på produktionen från halv sju på morgonen tills alla gått hem. Det blir också mycket HR, vi har ju faktiskt 200 anställda nu.

Inom bilbranschen finns det knappast något mer exklusivt än en Koenigsegg och smakar det så kostar det. Halldora förnekar dock bestämt att hon som ekonomiansvarig fungerar som broms när det kommer till utgifter.

– Christian skiljer sig från de flesta andra uppfinnarjockar eftersom han faktiskt har ett ekonomiskt sinne.

På bilsalongen i Genevé i mars kommer bolagets nya modell att visas upp för första gången i en "showversion". Arbetsnamnet har varit Ragnarök men bilen får ett nytt namn när den går i produktion. Den kommer att ha åtskilligt fler hästkrafter och väga mindre än Koenigsegg Agera RS som slog världsrekord med över 447 kilometer i timmen. Produktionen inleds inom två år, upplagan blir 125 bilar och 72 är redan förbokade.

Affärsvärlden TT

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom