Kopparbergs höjer utdelningen

Kopparbergs Bryggeri redovisar lägre intäkter och resultat före skatt i fjärde kvartalet 2018 jämfört med samma kvartal föregående år. Bolaget höjer utdelningen. 
Kopparbergs höjer utdelningen - kopparbergs-700-170308_binary_6830741.jpg

Nettoomsättningen exklusive dryckesskatt sjönk till 456,9 miljoner kronor (472,0), en minskning med 3 procent mot föregående år.

Rörelseresultatet blev 36,5 miljoner kronor (36,3), med en rörelsemarginal på 8,0 procent (7,7). 

Resultatet före skatt var 31,2 miljoner kronor (38,8). 

Resultatet efter skatt blev 20,7 miljoner kronor (23,6). Resultat per aktie hamnade på 1,00 kronor (1,15), vilket innebär en minskning med 13 procent mot föregående år. 

Kopparbergs föreslår att utdelningen höjs med 3,4 procent till 6,10 kronor per aktie (5,90).

Bolaget har hållit sina positioner på Systembolaget med cidervarumärket Kopparbergs. 

”Detta segment har under året ökat med 13 procent på Systembolaget, samtidigt har våra ciderprodukter ökat med 19 procent. Det är sedan tidigare känt att varmt väder gynnar cider mer än övriga kategorier. Inom ölsegmentet håller Sofiero Original, Sofiero Guld, Höga Kusten och Fagerhult sina positioner”, kommenterar vd Peter Bronsman i bokslutskommunikén. 

Bolaget håller sina ställningar på den brittiska marknaden. Inom samtliga öl och cider på off-trade ärKopparberg det 7:e mest sålda varumärket. Inom segmentet öl, cider, vin och sprit det 14:e mest sålda. Här låg bolaget på en 15:e plats året innan.

”Vi är väl förberedda inför brexit vad det gäller inköp, produktion och distribution så att vi ser ut att kunna fortsätta leverera våra produkter utan störning oavsett brexit-utgången”, kommenterar Peter Bronsman.

”Övriga exportmarknader som till exempel Australien, Irland, Spanien, Grekland, Finland, Estland samt Cypern följer planenligt och vi fortsätter att stärka vårt premiumvarumärke Kopparberg. Vädermässigt har det varit en fantastisk sommar 2018 på våra huvudmarknader”, fortsätter Peter Bronsman.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.