Li Shufus kupp

Kinesiska Geelys storköp i tyska Daimler skapar stora frågetecken om framtiden för både personbilstillverkaren Volvo Cars och börsnoterade tunga fordon-koncernen AB Volvo.

Volvo Cars ägare, kinesiska Geely, har köpt en större post i tyska fordonstillverkaren Daimler. Geely äger nu närmare 10 procent i Daimler, en post värd motsvarande 75 miljarder kronor. Uppgifterna, som först rapporterades av Bloomberg, innebär att Geely nu är Daimlers största ägare.

Geely, som kontrolleras av den kinesiske affärsmannen Li Shufu, äger hela den svenska personsbilstillverkaren Volvo och köpte nyligen Cevians storpost på 8 procent av kapitalet i börsnoterade tunga fordons-tillverkaren AB Volvo.

Tyska Daimler äger bland annat det exklusiva personbilsmärket Mercedes-Benz och är världens största tillverkare av lastbilar. Vad gäller tunga kommersiella fordon är alltså Daimler en direkt konkurrent till AB Volvo och på personbilssidan med Volvo Cars.

I går fredag träffades AB Volvos två storägare, Li Shufu och Industrivärdens ordförande Fredrik Lundberg. Även Industrivärdens vd Helena Stjernholm deltog på mötet, enligt uppgifter till Dagens Industri.

Det har länge spekulerats om att Volvo Cars är på väg mot en börsintroduktion. Geelys köp gör det osannolikt enligt Joakim Bornold, ekonom på nätbanken Nordnet.

– Skälet är att få skulle vilja gå in som minoritetsägare i Volvo Cars, när huvudägaren samtidigt är storägare i den största konkurrenten i form av Mercedes Benz, säger han till TT.

Geely köp av en större aktiepost i lastbilskoncernen AB Volvo skapar flera intressekonflikter.

– De måste hanteras. Jag har svårt att se att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, som också sitter i AB Volvos styrelse, kan behålla den styrelseposten, säger Bornold.

När tidigare i februari rapporterade om rykten om att Geely var på väg in i Daimler, skrev Reuters att det främst var batteriteknik för elektriska bilar som lockade. Avsikten är att etablera ett samriskbolag inom detta område rapporterade Reuters.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.