Lönsamhet och varulager i fokus inför H&M:s rapport

Hur har H&M:s lönsamhet påverkats av klädjättens pågående omställningsarbete och vilken nivå ligger det uppmärksammade varulagret på? Det är två av huvudfrågorna inför torsdagens delårsrapport.
Lönsamhet och varulager i fokus inför H&M:s rapport - hm-butik-affarsvarlden-700_binary_6895386.jpg

H&M har fått fart på försäljningen de senaste kvartalen, från historiskt låga nivåer ska sägas. Frågan är om det är början på en ny trend och när lönsamheten i så fall ska följa efter. Vad gäller H&M-aktien så har den stigit med några få kronor sedan rapporten i slutet av mars till i skrivande stund 146 kronor. Detta efter att ha varit uppe och vänt på drygt 170 kronor i början av maj.

H&M:s höga multipelEn nära halverad aktiekurs på fem år till trots – H&M-aktien handlas till relativt höga multiplar. 

Och på tal om aktien kan noteras att huvudägaren och styrelseordföranden Stefan Persson, via bolaget Ramsbury, varit ovanligt återhållsam på senare tid. Under det tidsfönster för insynshandel som var öppet inför rapporten för det andra kvartalet köptes ”bara” cirka 5 miljoner H&M-aktier. Handelsfönstret dess för innan köptes drygt 16 miljoner aktier och inför rapporten för det andra kvartalet för ett år sedan lassade Ramsbury in ungefär 50 miljoner aktier.

H&M har redan avslöjat försäljningsutvecklingen för det andra kvartalet (mars-maj), en ökning på 6 procent i lokala valutor mot väntade +5,5 procent. Tiden mellan försäljningssiffror och delårsrapport brukar alltid fyllas av spekulationer om hur lönsamheten utvecklats. När försäljningen presenterades i förra veckan satte H&M extra fart på marginalspekulationerna med följande kommentar:

”Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser att vårt omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare”.

Analytikerkåren har tvistat om vilka signaler H&M ville sända, men konsensus verkar vara att lönsamheten på kort sikt kan vara under fortsatt press.

”I ett längre perspektiv är det uppmuntrande att se hur H&M:s ledning är berett att investera. Däremot sänker vi vår bruttomarginalprognos för det andra kvartalet för att spegla en högre nivå av investeringar på kort sikt än vad vi tidigare hade räknat med”, skrev exempelvis JP Morgan i en kommentar.

En titt på Infront Datas sammanställningar visar också att resultatprognosen för det andra kvartalet kommit ner en bit trots att försäljningen slog förhandstipsen något. H&M:s rörelsevinst väntas nu landa på 5,9 miljarder kronor, enligt ett snitt av 13 analytikers prognoser. För några månader sedan, då försäljningsprognosen för det andra kvartalet låg 1 miljard lägre än vad som visade sig bli facit, spåddes i snitt en rörelsevinst på 6,2 miljarder.

Det rör sig dock inte om några större justeringar från analytikernas håll. Detta märks inte minst av de totalt 20 analysuppdateringar Nyhetsbyrån Direkt tagit del av sedan försäljningen rapporterades i förra veckan där enbart två innehållit mindre riktkursjusteringar.

Några övriga punkter inför rapporten:

* H&M:s varulagernivå har ökat till historiskt höga nivåer och vid utgången av det första kvartalet var lagrets bokförda värde närmare 40 miljarder kronor. Lagret utgjorde då 18,6 procent av omsättningen, upp från 17,9 procent kvartalet innan. H&M:s mål är att minska lagret som andel av försäljningen till mellan 12 och 14 procent 2019-2022.

”Vi tror vi når dit”, sade vd Karl-Johan Persson när han presenterade det första kvartalet, fast mer med hänvisning till nivån än tidsperioden i sig.

* H&M släpper sin rapport med fyra försäljningsdagar kvar av juni vilket innebär att bolaget skulle kunna komma med en uppdatering av hur månadens utvecklat sig. Något specifikt konsensus för juni finns dock inte.

* H&M, likt hela branschen, sliter med att hitta rätt avgiftsmodell för sin e-handel. Först erbjöds klubbmedlemmarna fri frakt på alla onlineinköp, men i takt med att medlemsantalet växte, upp till 35 miljoner för några månader sedan, började lönsamheten naggas i kanten. Efter att konkurrenter som Zalando börjat införa beloppsgränser för fri frakt följde H&M efter under våren. Medlemmar i H&M Member, tidigare H&M Club, kan dock samla poäng och bli så kallad Plus-medlem. För dessa gäller fri frakt utan beloppsgräns.

Rapporten väntas torsdag den 27 juni klockan 8.00 och följs av en presskonferens klockan 9.30. En telefonkonferens inleds klockan 14.00.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.