MAKTENS NYA ANSIKTEN

Börsen är tillbaka, affärerna har tagit fart, maktcirklar börjar återigen rubbas. Tronskiften rycker närmare i storföretagen, i politiken och inom opinionsbildningen. Affärsvärlden presenterar 2005 års upplaga av maktens yngsta ansikten - näringslivets 100 mäktigaste under 40 år.

Så här tre år senare kan vi faktiskt erkänna. Vi var inte så där tvärsäkra som vi låtsades det där första året som kartläggningen “Morgondagens makthavare”, näringslivets mäktigaste under 40 år, gjordes. På att den skulle göras, jo, absolut. Men på att den skulle tas emot väl, nej. Den var ett experiment. Ett medvetet och genomtänkt sådant, tydligt i sitt syfte att fästa näringslivets ögon på frågan om chefsförsörjning inför 40-talisternas pension, men ändock ett experiment. Ingen hade gjort något liknande tidigare, företagen var motvilliga till att medverka och ingen tyckte egentligen att listan behövdes.

Nästa år, då den gjordes för andra gången, var det upprepandet av en succé. Vi hade under ett års tid blivit nerringda av folk som tyckte att de, deras vänner, syskon eller chefer saknades. De storbolag som tidigare fnyst föraktfullt åt rankningen hörde nu av sig spontant med tips på lämpliga kandidater. Dessutom hade listan fått stort genomslag i andra medier och på allvar initierat diskussionen om 70-talisterna som en ny maktgeneration.

Nu, när den görs för tredje gången i ordningen, är den väl etablerad och omvärlden har vaknat på allvar. Företagen har en helt ny medvetenhet när det gäller att ta fram utvecklingsprogram, ledarskapsträning och andra incitament för att kunna möta de höga krav som 60- och 70-talistkarriäristerna ställer på sina arbetsgivare. Konsumentföretagen skräddarsyr sina reklamsatsningar på unga konsumenter med mycket pengar och lite tid. Och i mediebranschen cirkulerar allt fler produkter om och för näringslivets nya generation. Dagens unga makthavare har gått från att betraktas som unga, hungriga och engagerade karriärister, till en köpstark, kvalitetsmedveten och smart konsumentgrupp – uppvaktad som få.

Parallellt har vi sett att omvärlden också läst, tagit till sig och använt sig av listan under de år som gått. Landets chefsrekryterare bevakar den som hökar, så även nomineringskommittéer, HR-avdelningar och börs-vd:ar. Stolt konstaterar vi att många av de personer som legat på listan har avancerat till nya spännande chefsjobb. Petter Nylander har blivit vd för Unibet, Mats Lagerqvist har tagit över fondjätten Robur. Ola Rollén har tagit Hexagon till nya höjder genom jätteaffären med Leica, Robert Charpentier tar vid kommande årsskifte över som vd på Kaupthing. Peter Nilsson och Magnus Brännström har bara sedan förra året gått och blivit vd:ar för “sina” respektive börsbolag, Trelleborg och Oriflame. Bara för att nämna några.

Med detta sagt, över till årets lista. Totalt bjuder den på 30 nya namn, i toppen hela sex nya av tio. Totalt håller den också fanan fortsatt högt när det gäller kvinnlig representation: drygt 25 procent av listans namn är kvinnor vilket är ett väsentligt bättre snitt än näringslivet generellt uppvisar.
Årets etta, Daniel Sachs, var lika självklar som Fredrik Reinfeldt var 2003 och Cristina Stenbeck var 2004. Under ett år då affärerna tog fart igen, och riskkapitalister och omstrukturerare stod för de stora maktförskjutningarna, tvekade han inte att använda sig av den makt som han är satt att förvalta.

Högst placerade nykomling i toppen är Anders Borg, moderaternas chefsekonom som avancerat upp från 11-100 till plats fyra. Räknat i inflytande inom egna partiet borde han tvivelsutan ha landat ovanför Ulrica Messing, men innan hans parti tagit regeringsmakten får han nöja sig med att jaga henne tätt i hälarna. Symboliskt nog.

På plats fem och nio finns männen bakom två av de entreprenöriella skapelser som det talats mest om under det gångna året: Skype som i början av hösten såldes för 31 miljarder kronor och spelbolaget Expekt som är bland de snabbast växande i en bransch med till synes oändliga möjligheter. Plats sex innehas av en av listans verkliga raketer, som under året avancerat till börs-vd, och på plats sju och tio återfinns två representanter för ägarmakt som båda två flyttat fram positionerna i sina respektive familjesfärer.

Affärsvärldens unga maktlista tas fram genom ett gediget researcharbete och i samråd med ett stort antal personer. Därför var vår förvåning stor när den efter nogsam gallring, några snabba omkast och många långa diskussioner var klar för en första genomläsning. Någon av oss i juryn var först ut att säga orden:

-Vad sa du att han hette? Men då ligger ju hans pappa på “stora” maktlistan? Och han är ändå inte med i kraft av arvtagare? Oj då, där ser man?

Sedan hördes de från någon annan, om någon annan. Och sedan en gång till. Och visst, med namn som Jacob Dalborg, Johan Kleberg och Jens Barnevik är det upplagt för kritik om att vi tagit lätta vägar till att få in välkända efternamn på listan. Tro oss, så är det inte. Att de, och alla övriga namn på listan, tagit sig in på egna meriter är så självklart att det inte ens behöver påpekas – annars skulle listan enbart varit en yngre version över listan över landets mest förmögna familjer.

Men iakttagelsen fick oss att börja fundera. Vad kan egentligen nedärvas när det gäller sådant som ambition, snabbhet i karriär, vilja och mod att ta ansvarsfulla och utsatta chefspositioner? Särskilt om man dessutom har en pappa, mamma, mormor eller farfar som är självskriven på alla “riktiga” maktlistor – och därmed på förhand dömd att bli extra hårt bevakad.

Ytterligare en dimension komplicerade diskussionen sedan när vi, i de sista skälvande minuterna innan listan skulle spikas, snubblade över ett exemplar av Stenbeckska tidningen Z, från 1994 med temat “Våra nya makthavare. 101 svenskar under 35”. På omslaget tronade Camilla Henemark, Jens Orback och Mats Lederhausen men etta på listan var Anders Borg, med kommentaren “maktens verklige rookie”. I dag, elva år senare, är han ett av de tyngsta namnen i makttoppen på ett parti som går mot sitt bästa riksdagsval på länge.

Hur tidigt kan man förutse vem som får makt eller inte? Vad är det som avgör om man vill eller inte vill? Är förmågan till makt en medfödd talang, eller något man målmedvetet kan sikta mot och lära sig erövra med tiden? Vi skickar frågan vidare. Alla ni som i kväll med kompisarna, imorgon med kollegerna och den närmaste veckan med alla andra ni möter kommer att kritisera, skratta åt, uppröras över eller glädjas åt årets upplaga av unga maktlistan – ägna några minuter åt att diskutera maktbegreppet på riktigt. För att ha makt är kul, men att ha åsikter om makt och makthavare – det är riktigt kul.

Och så, favorit i repris, samma ord på vägen som förra året: Lika lite som alla Sveriges etablerade makthavare får plats på Affärsvärldens traditionella maktlista, får alla duktiga unga talanger plats på denna. De 100 namn ni möter på kommande sidor är utvalda för att de fick högst poäng just i år. Nästa år kan allt vara annorlunda; några kan ha gjort bort sig och fått sparken, några kan vara arbetslösa, några av de storföretag som i dag betraktas som maktplattformar för de unga talangerna kan ha kollapsat. Se därför listan som det den är: ett nedslag i näringslivets yngre division år 2005.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.