Mångmiljardnota för Thomas Cooks konkurs

Notan för avbokade resor, hemresor för strandade resenärer samt kompensation till hotell efter Thomas Cooks konkurs beräknas landa på motsvarande över sex miljarder kronor, enligt Financial Times. Och charterbolagets räkenskaper är en synnerligen dyster historia. Långivare får ta en hård smäll.
Mångmiljardnota för Thomas Cooks konkurs - thomas-cook-700_binary_6972380.jpg

Den brittiska statens åtaganden kopplade till konkursen väntas uppgå till runt 420 miljoner pund för återbetalningar av framtida resebokningar, runt 100 miljoner pund för omkring 1 000 flygningar för att få hem resenärer från olika resmål och sedan ytterligare tiotals miljoner pund för att kompensera hotell, skriver FT. Det innebär totalt motsvarande drygt sex miljarder kronor, pengar som ska tas ur en fond som troligtvis kommer att eka nästan tom efter att alla utbetalningarna är gjorda.

Väcker frågor

Sedan konkursen meddelades i måndags har fler och fler detaljer kommit fram som avslöjar en ekonomi körd i botten och väcker frågor om hur bolaget skötts. Ledamöter i det brittiska parlamentet ska hålla en utfrågning för att få en bättre inblick i ekonomin.

– Thomas Cooks kollaps blottar vad som ser ut att vara en bedrövlig historia om ett företags girighet, som väcker allvarliga frågor om hur Thomas Cooks ledning agerat och hur de har styrt verksamheten, säger Rachel Reeves, ordförande för ett utskott i parlamentet som hanterar näringslivs- och energifrågor, till FT.

Få värdefulla tillgångar

Stora banker som exempelvis Barclays, Morgan Stanley, och Credit Suisse och obligationsägare står inför enorma avskrivningar. Thomas Cooks skulder till bankerna uppgick vid konkursen till 1,9 miljarder pund, motsvarande runt 23 miljarder kronor, varav bolaget endast skulle kunna betala tillbaka en bråkdel.

Charterkoncernens tillgångar beskrivs som ”deprimerande” av en person med inblick i konkursprocessen. Exempelvis har flygplanen en snittålder på elva år. Mest värde anses finnas i bolagets start- och landningstider och i varumärket.

Den nordiska delen av koncernen har uppgetts vara lönsam och bland annat svenska Ving hoppas på att få en ny ägare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets