Miljardvinst i sjöfartsspelet

Statliga Sjöfartsverket hade ett finger med i spelet när ett av börsens mest utskällda bolag plötsligt gjorde en vinst på 2,5 miljarder kronor. Affärsvärlden berättar hur det gick till när tre av landets isbrytare såldes till Kanada.
Miljardvinst i sjöfartsspelet - viking-affarsvarlden-700_binary_6857433.png

Tre svenska isbrytare såldes i förra veckan till Kanada. Prislappen? Kring 3 miljarder kronor. Mer än dubbla inköpsvärdet för 18 år sedan.

– En kanonaffär, konstaterar sjöfartslegendaren Folke Patriksson, storägare i Viking Supply Ships.

Nyheten rullade ut över börsskärmarna i den så kallade Solitairtimmen (efter ett tidigare börsbolag som hade ovanan att meddela mestadels dåliga nyheter strax före eller strax efter börsens stängning på fredagseftermiddagar) fredagen 10 augusti. Men innehållet i det här meddelandet var svårbegripligt också för garvade analytiker.

Det small cap-noterade rederiet Viking Supply Ships, som under de senaste åren skapat krisrubriker med ständiga förluster och kapitalinjektioner, hade sålt tre av sina fartyg och gjort en realisationsvinst på 276 miljoner dollar, cirka 2,5 miljarder kronor.

Vid Stockholmsbörsen hade aktörerna redan tagit helg och få var de som hann agera på informationen. Under måndagen tokrusade aktien från fredagens stängningskurs på 29,50 kronor till som mest 197 kronor, en uppgång med över 550 procent.

De aktuella fartygen är tre tunga offshorefartyg avsedda att flytta oljeriggar. De är dessutom utrustade för att kunna användas som isbrytare. När de beställdes och levererades åren kring sekelskiftet var ordervärdet cirka en (1) miljard kronor.

Den summan bekräftas av två personer med insyn i affären. Det är dels Folke Patriksson som på den tiden var vd i det rederi som gjorde beställningen, Bylock & Nordsjöfrakt. Patriksson är numera storägare och styrelseledamot i Viking Supply Ships. Också den nuvarande styrelseordföranden Bengt Rem bekräftar ordervärdet för Affärsvärlden.

När fartygen nu säljs vidare efter 18 år, en ålder där många fartyg skrotas, är prislappen mer än dubbelt så hög.

Exakt vad köparen, den kanadensiska staten, betalar vill Bengt Rem inte avslöja men enligt rederikällor som tar sin utgångspunkt i den reavinst som kommunicerats handlar det om en affär kring tre miljarder kronor.

– Vi kan inte kommentera försäljningssumman men bokförd vinst uppgår till 2500 miljoner svenska kronor, skriver Bengt Rem i ett mail till Affärsvärlden.

Värdet på fartygen skulle alltså ha stigit kraftigt under de 18 åren?

– Fartygen är unika och mycket väl underhållna med en beräknad livslängd på minst 50 år, skriver Bengt Rem.

– En kanonaffär. Det är det minsta man kan säga, kommenterar Folke Patriksson som säger att det är få förunnat att kunna göra så goda affärer i shipping.             

Aktieägarna i Viking Supply har delvis statliga Sjöfartsverket att tacka för den lyckosamma affären. Enligt Folke Patriksson finansierade verket på sin tid ungefär 15 procent av ordervärdet. Verket betalade för den isbrytarutrustning som annars inte finns ombord på den här typen av offshore-fartyg. I gengäld fick verket ett 15-årigt avtal som innebar att isbrytarna vid behov, under perioden januari till mars under stränga isvintrar, skulle hållas tillgängliga för isbrytning i svenska farvatten.

– Jag kan bekräfta att fartygen byggdes som ett samarbetsprojekt mellan Sjöfartsverket  och Viking Supply Ships. Beredskapsavtalet löpte fram till 2015, säger Bengt Rem.

Hur känns det idag, Folke Patriksson, när isbrytarna nu lämnar skandinaviska vatten?

– Det känns utmärkt, säger Folke Patriksson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.