Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Ministrar överens om nya lastbilsregler

2018-12-04 06:45
Infrastrukturminister Tomas Eneroth Foto: IBL

Transportministrarna från västliga EU-länder körde på måndagskvällen över östliga länder och införde skärpta regler för lastbilstransporter inom EU.

Regler för cabotage och sociala villkor för lastbilschaufförer röstades igenom med kvalificerad majoritet.

"Det är en stor framgång. Det kommer att gagna hela EU och särskilt den svenska transportsektorn", sade infrastrukturminister Tomas Eneroth till journalister kring midnatt efter mötet.

"Det blir en sundare konkurrens i transportsektorn. Vi får inte så stora skillnader på utländska och svenska åkare som kör i Sverige", fortsatte han.

Men många östländer var mycket missnöjda. De ansåg att västländerna satte upp skyddsmurar mot deras konkurrenskraftiga åkerier.

"Det här är verkligen ett obalanserat, protektionistiskt förslag. Det ger lite till vissa länder och mycket till andra. Våra chaufförer kommer att förlora sina jobb", sade Ungerns EU-ambassadör Tibor Stelbaczky under debatten.

Polens infrastrukturminister Andrzej Adamczyk sade att beslutet är diskriminerande och delar upp EU:s inre marknad. Inga gränser behövs för cabotage, sade han.

Även Bulgarien, Kroatien, Lettland, Litauen och Malta röstade emot, liksom västliga Irland.

"Det har varit tufft. Alla har fått ge och ta", medgav Tomas Eneroth.

"Men i frånvaron av en överenskommelse hade vi fått en utveckling där länder började skapa egna regler med bilaterala avtal", fortsatte infrastrukturministern.

Lagstiftningen kommer att främja arbetstagarnas villkor och därmed öka trafiksäkerheten. Smarta färdskrivare ska förbättra kontrollen, sade han.

Mötets ordförande, Österrikes transportminister Norbert Hofer, sade vid en presskonferens att lagstiftningen kommer att stoppa lönedumpning och olagligt cabotage satt i system.

Vidare förbjuder lagen övernattning i förarhytten och ger förarna rätt att återvända hem var tredje eller var fjärde vecka.

"Det innebär också att lika lön för lika arbete ska gälla", sade Norbert Hofer.

Viktigt för Sverige var en del i lagpaketet om stöd till kombinerade transporter, alltså då lastbilstransport kombineras med tåg eller båt. Sverige fick med dansk stöd igenom att reglerna ska samordnas med cabotagereglerna.

Transportministrarna pressades av att tiden är knapp innan valet till Europaparlamentet i maj. När EU-länderna har enats om sin ståndpunkt måste de förhandla fram slutversionen med parlamentet så att parlamentet hinner rösta före valet.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom