Mobilförsäljningen ökar – Apple tappar

Den globala försäljningen av smartphones växte med 4,3 procent till drygt 344 miljoner telefoner i det andra kvartalet, skriver analysföretaget Gartner i en rapport.

“Efterfrågan på premiumtelefoner sjönk något i det andra kvartalet då konsumenterna inväntar lanseringar som är planerade till det andra halvåret”, kommenterar Gartners analytiker Anshul Gupta.

Samsungs marknadsandel var 22,3 procent (21,8 i Q2 i fjol), Apples 12,9 procent (14,6), Huawei 8,9 procent (8,0), Oppo 5,4 procent (2,4) och Xiamo 4,5 procent (4,7). Övriga tillverkare hade 46 procent (48,5).

I det första kvartalet var marknadsandelarna enligt följande: Samsung 23,2 procent, Apple 14,8 procent, Huawei 8,3 procent, Oppo 4,6 procent, Xiaomi 4,3 procent och övriga 44,8 procent.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.