Smartphone
Mobilförsäljningen ökar – Apple tappar
“Efterfrågan på premiumtelefoner sjönk något i det andra kvartalet då konsumenterna inväntar lanseringar som är planerade till det andra halvåret”, kommenterar Gartners analytiker Anshul Gupta.
Samsungs marknadsandel var 22,3 procent (21,8 i Q2 i fjol), Apples 12,9 procent (14,6), Huawei 8,9 procent (8,0), Oppo 5,4 procent (2,4) och Xiamo 4,5 procent (4,7). Övriga tillverkare hade 46 procent (48,5).
I det första kvartalet var marknadsandelarna enligt följande: Samsung 23,2 procent, Apple 14,8 procent, Huawei 8,3 procent, Oppo 4,6 procent, Xiaomi 4,3 procent och övriga 44,8 procent.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.