Modejättens rapport får tummen upp på börsen

Modejätten H&M levererade på torsdagsmorgonen ett kvartalsresultat som var något bättre än väntat. På börsen fick rapporten ett positivt mottagande och aktien tog rejäl fart uppåt.
Modejättens rapport får tummen upp på börsen - hm-700_binary_6973654.jpg

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Resultat något över förhandstips. H&M:s rörelseresultat var 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet, juni-augusti, och det var cirka 4 procent högre än snittestimatet i Infront Datas sammanställning.

På rätt väg enligt vd. Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar visar att H&M är på rätt väg med sitt förändringsarbete, kommenterar vd Karl-Johan Persson. ”Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte”, säger han.

Bruttomarginal snäppet över förväntan. H&M:s brutto-vinstmarginal uppgick till 50,8 procent. Snittet av 17 analytikers estimat låg på 50,4 procent, enligt Infront Data. Prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade cirka 2 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal året innan.

Onlineförsäljning +30%. H&M:s onlineförsäljning steg med 30 procent i svenska kronor och med 25 procent räknat i lokala valutor. Senare under 2019 kommer det att bli möjligt för kunder på upp till ett 70-tal nya marknader handla online från H&M:s varumärken Cos, Weekday, Monki, & Other Stories och Arket.

Septemberförsäljning +8%. H&M:s försäljning i september, alltså månaden efter rapportperioden, ökade 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.

Slutreat i H&M?H&M:s aktie har vänt brant uppåt under sommaren. Frågan är om klädjätten till slut har rett ut sina problem. 

Svag krona ökar varulagret. H&M:s varulager var vid utgången av augusti 42,0 miljarder kronor, +9 procent i kronor ”som en följd av den fortsatta försvagningen av den svenska kronan” och en minskning med 1 procent justerat för valuta, jämfört med samma tidpunkt året innan. Varulagret utgjorde 18,5 procent av omsättningen. Motsvarande siffra kvartalet innan var 18,3 procent. Karl-Johan Persson tror alltjämt på H&M:s målsättning att varulagret som andel av försäljningen ska komma ner till 12-14 procent. Han avstår dock från att sätta en tidsgräns för när nivån ska nås.

Något färre nya butiker netto. H&M räknar med att öppna cirka 120 nya butiker netto under 2019, en sänkning av tidigare bedömning som var 130 butiker netto. ”Som bolaget kommunicerade i samband med sexmånadersrapporten har anpassningen till kundernas ändrade köpmönster accelererats och därför har nettotillskottet av nya butiker reviderats ner”, skriver H&M. Totalt planeras cirka 290 nya butiker att öppnas (tidigare 295) varav drygt 220 är H&M-butiker. Totalt planeras cirka 170 butiker att stängas (tidigare 165).

Click & Collect nu på tolv marknader. H&M fortsätter att integrera sina fysiska butiker med online. Tjänsten Click & collect, att handla online och hämta varorna i butik, finns nu på tolv marknader och ytterligare två marknader läggs till under 2019.

Sparekonomen: H&M på rätt vägH&M:s Karl-Johan Persson har infriat förväntningarna, säger Nordnets Frida Bratt. 

Fortsatt negativa externa inköpsfaktorer. För inköpen till fjärde kvartalet (september-november) bedöms marknadsläget för de externa faktorer som mest påverkar bruttomarginalen sammantaget som fortsatt negativt jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

Tror hyror kommer att sänkas på många marknader. H&M står inför många hyresomförhandlingar nästa år och bedömer att hyrorna kan komma att sänkas på många marknader, sade Karl-Johan Persson på torsdagens telefonkonferens.

”Vi har en stor möjlighet med många butiker som ska omförhandlas nästa år och vi tror att hyrorna kommer att sjunka på många marknader. Vi tror att det finns en potential här och det är en av anledningarna till att vi just nu är lite försiktigare när det gäller att öppna nya butiker”, sade vd:n.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets