Motvind för Wallenius

Kartellfasoner och saftiga böter skapar förlust för Wallenius dotterbolag.

Sveriges näst största rederigruppering, familjekontrollerade Stockholmsbaserade Walleniusrederiena seglar i motvind. Detta efter att konkurrensmyndigheterna i Japan , Sydafrika och Kina har fällt rederiets intressebolag Wallenius Wilhelmsen Logistics AS för vad rederiet kallar ”Ett icke –konkurrensmässigt uppträdande”.

Intressebolaget har därför reserverat 100 miljoner dollar, cirka 850 miljoner kronor, för de böter som konkurrensmyndigheterna i de tre länderna har utfärdat eller kommer att utfärda.

Utredningarna är kända sedan tidigare men dramatiken går nu att läsa i Walleniusrederiernas och moderbolaget Soyas årsredovisningar för 2015 som blev offentliga i förra veckan.

”Reserveringen på grund av konkurrensutredningen medför att bolaget (Wallenius Wilhelmsen Logistics AS) redovisar en förlust år 2015”, framgår det av årsredovisningarna.

Enligt årsredovisningarna bötfälldes också det andra stora intressebolaget som ägs av familjen Wallenius Kleberg, det Sydkoreabaserade Eukor, av kinesiska myndigheter.

Böterna kan bli mer omfattande framöver eftersom EU-ländernas och USA:s konkurrensmyndigheter fortfarande inte är klara med sina utredningar.  Processerna väntas fortsätta och kan resultera i klargöranden i år eller 2017:

”Både WWL och Eukor fortsätter att ingå i andra jurisdiktioners konkurrensutredningar av vilka EU och USA tillhör de största.”

Reservationen på 100 miljoner dollar, där hälften vardera tas av Walleniusrederierna och norska Wilhelmsen, bidrog till att dra ned det redovisade totalresultatet från Wallenius intressebolag. Resultatet blev ett plus på 31,6 miljoner dollar, cirka 270 miljoner kronor, framgår det av den engelskspråkiga versionen av Walleniusrederiernas årsredovisning. Året dessförinnan var intressebolagens resultattillskott 110 miljoner dollar, cirka 900 miljoner kronor.

I ett tredje dotterbolag, det New Jersey-baserade American Roll-On Roll-Off Carrier Group Inc , som Walleniusrederierna också äger hälften av, finns sju fartyg. Ett av dem, Courage, totalförstördes vid en brand ombord på Nordatlanten under fjolåret. Branden kunde släckas och ingen kom till skada, enligt  Walleniusrederiernas talesperson Richard Jeppsson.

Walleniusrederierna AB redovisar sammantaget ett rörelseresultat för 2015 som uppgår till 894 miljoner kronor, en nedgång från 2014 års resultat som uppgick till 950 miljoner kronor. Omsättningen i koncernen, om koncernens andel av dotterbolagens omsättning räknas med, uppgick till drygt 20 miljarder kronor.

I en beskrivning av marknaden för biltransportfartygen, som är Walleniusrederierna huvudsyssla, skriver bolaget att de svagare volymerna under 2014 fortsatte under 2015 men samtidigt att volymen transporterade bilar inte sjönk ytterligare. Däremot orsakade den svaga investeringsviljan i världens gruvor att transporterna av gruv- och anläggningsmaskiner backade.

För 2016 väntar sig Walleniusrederierna, med vd Anders Boman och ordförande Jonas Kleberg i spetsen, att volymerna av transporterade fordon blir som under 2015 eller möjligen något svagare. Marknadssituationen spås ”förbli utmanande”.

Familjens ägarbolag Rederi AB Soya, där inte bara rederiverksamheten utan också bland annat  fastighetsrörelsen Wallfast och finansrörelsen Wallstreet ingår, redovisar ett rörelseresultat på 867 miljoner kronor under fjolåret, att jämföra med 1028 miljoner kronor under 2014.

Rederi- och logistikgrupperingen kring familjen Wallenius och norska Wilh Wilhelmsen är en av världens största aktörer i sin nisch, fordonstransporter. Totalt kontrollerar grupperingen cirka 170 fartyg.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.