Mr Consafe köper flygbas

Sjökaptenen och finansmannen Christer Ericsson, även känd som Mr Consafe efter att oljeriggsimperiet med samma namn kraschade 1985, har gjort en stark comeback som affärsman. I dagarna utvidgades imperiet med en nedlagd flygbas, fyra landningsbanor och 22 kilometer asfalterad väg, som han nu ska sälja in som testanläggning till bilindustrin.

Christer Ericssons JCE-Gruppen omsätter fyra miljarder kronor, har 4 000 anställda runt om i världen och är ett minst sagt vildvuxet industrikonglomerat som spänner över allt från chilensk skog till konsulttjänster för mobilt internet.

Efter det faktum att IT-raset dragit undan mattan för en börsnotering av Consafe Infotech ägnar Christer Ericsson sig för tillfället mest åt oljeriggar, men i dagarna blev han även ägare till försvarets före detta flygbas Kubbe utanför Örnsköldsvik. I köpeskillingen ingår 3 000 hektar mark, varav 2 800 hektar produktiv skogsmark, fyra landningsbanor, 22 kilometer asfalterade vägar, hangarer och flera andra byggnader.

Vad ska du med en flygbas till? ”Vi har egentligen köpt det som en skogsinvestering men försvaret har under det senaste året investerat över en miljard kronor i infrastruktur i området, vilket gör att vi hoppas kunna sälja in den som testkörningsanläggning till bilindustrin. Att de stora bilaktörerna flyger in folk och testar bilar är rätt stor business här uppe, den omsätter nog ett par hundra miljoner. Och terrängen är utmärkt; höga berg, snäva kurvor, bra vägar.”

Är kontakter tagna med bilindustrin redan? ”Nja, vi har varit rätt försiktiga. Att köpet skulle bli av stod inte klart förrän ganska ganska nyligen, det lär ha varit ett tjugotal aktörer som deltog i anbudsförfarandet. Men vi har haft några möten med en av biljättarna, ja.”

Du startade ju Goodmorning Hotels för ett antal år sedan, tänker du satsa på hotellanläggningar däruppe också? ”Nej, jag hoppas att det redan finns så det räcker. Man ska inte dra för stora växlar på den här satsningen. Det finns en stor potential i den men det kan ju bli flipp eller flopp. Går det bra lyckas vi väl skapa 50-100 nya arbetstillfällen, går det inte har vi i alla fall en schysst skogsfastighet.”

Annars ägnar du dig mest åt oljeriggar och har via ditt bolag Prosafe lagt ett bud värt 2 miljarder kronor på norska Nortrans Offshore. Vad är ambitionerna för det nya företaget? ”Oljeriggarna är ett oerhört spännande område. Vi står inför ett generationsskifte i branschen där man lämnar havsbottenbaserade plattformar till förmån för flytande sådana. Den nya teknologin det medför kommer att sänka produktionskostnaderna och höja marginalerna i branschen generellt. Ihop med Nortrans blir vi en av världens fyra största aktörer och hoppas kunna ta 15-20 procent av den framtida världsmarknaden, vilket lär handla om åtskilliga miljarder.”

Din comeback som finansman grundlades i Sydamerika, hur går affärerna därnere numera? ”Jo, bra tack, jag var faktiskt där i förra veckan och jobbade lite. Framförallt är det verksamheten i Brasilien, där vi bland annat distribuerar kapitalvaror åt järnhandelsindustrin, som går bra. Även byggverksamheten i Chile går över förväntan. Sydamerika är en underskattad plats i världen, där det händer mycket just nu.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.