Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Muller begär Saab i konkurs

Victor Muller har lämnat in konkursansökan för Saab till Vänersborgs tingrätt.

Victor Muller inställde sig på tingsrätten i Vänersborg vid halv tio på måndagen tillsammans med Saab Automobiles chefsjurist Kristina Geers för att personligen lämna in en konkursansökan för för Saab Autombile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain. Lagmannen Gunnar Krantz tog emot ansökan.

Den direkta anledningen till konkursansökan är att Victor Muller än en gång fått nej från Saab Automobiles förre ägare General Motors att släppa in kinesiska företag i Saab Automobile.

När GM:s lämnade sitt besked i lördags fick det direkt konsekvenser på Saab Automobiles ekonomi. Det kinesiska företaget Youngman stoppade den planerade inbetalningen av 360 miljoner kronor på Saab Automobiles bankkonto.

Det innebär att Trollhätteföretaget nu står helt utan pengar och för Victor Muller, som vd i Saab och ordförande i det holländska moderbolaget Swedish Automobile, fanns inget annat att göra än att ansöka om konkurs.

– Det kommer att bli en presskonferens så fort som tingsrätten har tagit sitt beslut i ärendet, säger Saabs vd i Victor Muller till lokaltidningen TTEla.

Tomas Haglund, på fackklubben Ledarna på Saab, säger att han har vetat om att konkursansökan skulle lämnas in, men vill avvakta med en kommentar.

– Vi ska ha möte med Victor Muller i fabriken så tills dess väntar jag med att kommentera, säger han.

Till konkursförvaltare till alla bolagen som ingår i ansökan begärs advokaten Mats Emthén. Han har meddelat att han är villig att åta sig uppdraget och Riksgälden har godkänt Emthén.

Tingsrätten kommer med ett beslut senare under dagen.

Långdragen dödskamp

Ända sedan Saab i Trollhättan i mars 2005 förlorade den interna GM-kampen mot Opel i Rüsselsheim om nästa generation mellanklassbil har Saabs liv hängt på en skör tråd.

Februari 2009 begär GM Saab Automobile i rekonstruktion under Guy Lofalk.

Juni 2009: Saab skulder skrivs ned med 75 procent.

Juni 2009: Sportbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm vill köpa Saab Automobile.

September 2009: Kinesiska Baic köper rätten att tillverka gamla modeller av Saab 9-3 och Saab 9-5 i Kina.

November 2009: Koenigsegg drar sig ur affären.

December 2009: Holländska Spyker Cars vill köpa Saab Automobile.

Januari 2010: GM vill lägga ned Saab.

Januari 2010: GM accepterar Spyker som ägare och inte ryssen Vladimir Antonov är med.

Februari 2010: Spyker Cars köper Saab, men med GM kvar som delägare med viktiga preferensaktier.

Februari 2011: Svenska Riksgälden ställer garantier för lånen hos Europeiska Investeringsbanken. Saab Autombile sätter delar av koncernen i pant hos Riksgälden.

Mars  2011: Produktionen i Trollhättefabriken stoppas när leverantörerna inte får betalt.

April 2011: Konceptbilen Phoenix presenteras. Phoenix är en helt ny bilplattform som Saab Automobile självt kontrollerar.

Maj 2011: Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile Swan.

Juni 2011: De kinesiska företagen Youngman och Pang Da vill köpa 54 procent av Saab Automobile för 245 miljoner euro.

September 2011: Saab Automobile får konkursskydd, återigen med rekonstruktören Guy Lofalk.

Oktober 2011: Pang Da hoppar av uppgörelsen med Victor Muller. Förhandlingar fortsätter med enbart Youngman.

November 2011: GM säger nej till Victor Mullers finansieringsplan kinesiska delägare.

December 2011: Rekonstruktören Guy Lofalk vill att rekonstruktionen upphör.

December 2011: GM säger på nytt nej till kinesisk finansiering.

December 2011: Måndagen den 19 december begär moderbolaget Swedish Automobile de tre bolaget Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt.

Lars-Anders Karlberg

Monica Kleja

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom