Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Muller: ”Vi var sista bruden”

2011-05-04 07:31

Victor Muller berättar om de nya ägarna Hawtai Motor Group och avslöjar varför de vill satsa sina pengar i just Saab.

Igår stod det klart att Saab får ytterligare en ägare. Den kinesiska biltillverkaren Hawtai Motor Group vill köpa in sig i Saab Automobiles ägarbolag Spyker. De vill gå in med drygt 1,3 miljarder kronor och får på så sätt en ägarandel på nära 30 procent.

I en intervju med Dagens Industri berättar Victor Muller, styrelseordförande i Saab, att affären med kinesiska Hawtai hade skett oberoende bolagets betalningssvårigheter. På frågan om vad bolaget sett hos Saab svarar Victor Muller:

- Tänk dig själv: Du är biltillverkare i Kina. Vilken prestigebilstillverkare i väst finns kvar att göra affärer med? Bara vi! Vi var den sista bruden, säger han till Dagens Industri.

Enligt Victor Muller har ett dussintal biltillverkare varit intresserad av Saab. Ledningen har gjort en noggrann inventering innan de kom fram till Hawtai. Orsaken på att det blev just Hawtai var att det var finansiellt stabila. De har licens att tillverka 350 000 bilar och har licensavtal med VM Motori att bygga exakt de dieselmotorer som vi planerade att använda i 9-4X.

Han beskriver konkurrenten Volvo PV och Geely som två olika djur. Det är ett enormt gap mellan de olika märkena men så är inte fallet med Saab och Hawtai. Bilarna som Hawtai har tagit fram är premiumbilar. De kan premiumbilar.

När Hawtai blir delägare menar han att det kommer innebära mer jobb i Trollhättan, eftersom de ska sälja fler bilar till den kinesiska marknaden. Saab har som mest sålt 800 bilar per är i Kina.

Men än är inte affären helt klar. Eftersom det här är en ägarförändring även Riksgälden, riksdagen, EIB och GM godkänna Hawtai som ägare.
Dessutom kvarstår flera frågetecken. Svenska Dagbladet har listat ett antal.

För det företa finns frågetecken kvar kring en långsiktig finansiering. Än är det inte klart om Vladimir Antonov godkänns som ägare. GM:s preferensaktier för 2 miljarder kronor i Saab beskrivs som en rysare. GM vill gå ur sitt ägande om Antonov går in och det sägs att GM inte nöjer sig med 800 miljoner kronor.

Utöver det gäller det för bolaget att återfå förtroendet från leverantörer och kunder.
När produktionen startat blir det en rivstart. Det ska tillverkas 220 bilar per dag för att så snabbt som möjligt beta av en orderstock på 5 000 bilar.

affarsvarlden Administrator

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom