Hygienbolaget Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 3,9 procent i det andra kvartalet, framgår det av delårsrapporten.
Väntat var enligt Infront Datas sammanställning av elva analytikers prognoser en organisk tillväxt om 4,0 procent.
"Den organiska nettoomsättningen påverkades positivt av att alla affärsområden uppvisade bättre pris/mix och högre volymer. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 9,9 procent. På mogna marknader ökade den med 0,7 procent", kommenterar bolaget i delårsrapporten.
För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, ökade tillväxten 3,1 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 3,5 procent.
Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk till växt om 5,7 procent. Här låg snittestimatet på 5,2 procent.
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, steg försäljningen organiskt med 2,1 procent. Här låg snittprognosen på plus 2,8 procent.