Netflix
Netflix kommer behöva annonser enligt branschbedömare
Under en panel sade annonschefer från Youtube och JP Morgan Chase att Netflix behöver reklam för att kunna fortsätta växa. Det pratades också om att konsumenterna kan vara villiga att acceptera reklam om de förstår värdeutbytet.
”Konsumenten vill ha val och de vill ha något som skapar värde åt dem. Om det går till den grad att du har en reklamstödd version och en reklamfri version av tjänsten tror jag konsumenten är villig att acceptera det utbytet”, sade Kristin Lemkau på JP Morgan Chase.
Några streamingtjänster som redan har ett sådant upplägg är Hulu och CBS. Den reklambaserade streamingtjänsten hos Hulu kostar bara hälften mot den reklamfria.
Netflix, som tidigare sagt att man aldrig någonsin kommer använda sig av traditionell reklam, ville inte kommentera till CNBC.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.