Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

New Wave skyller på varubrist

2010-11-09 13:54
Torsten Jansson Foto: Roger Vikström / SCANPIX

New Waves varulager fortsätter vara i fokus i samband med bolagets delårsrapport, men nu på ett helt annat sätt än tidigare.

Ett av fjolårets huvudteman var New Waves strävan att jobba ner lagernivån som en del i arbetet med att blidka bankerna och deras krav på uppfyllda nyckeltal. Men det svänger fort. I årets andra kvartal var problemet det omvända och New Wave pekade på varubrist som förklaring till utebliven tillväxt.

Nu växte omsättningen under det kvartalet i och för sig 9 procent i lokala valutor men enligt New Wave skulle det ha gått ännu bättre med ett optimalt lager.

"Bolaget har sagt att de förväntar sig ha varulagret i balans vid slutet av året. Den negativa effekt vi såg i andra kvartalet ska vara mindre i det tredje kvartalet och sedan klinga av i kvartal fyra", säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Kommentaren syftar inte bara på den uteblivna försäljningen utan även på resultateffekten. Varubristen ledde nämligen till att New Wave försökte kompensera sina kunder med dyrare alternativvaror, vilket i sin tur slog mot bruttovinsten.

Enligt SME Direkts sammanställning av sex estimat väntas New Waves försäljning i det tredje kvartalet bli 1.055 miljoner kronor (1.002). Bruttovinstmarginalen spås uppgå till 46,9 procent (44,6).

En av de analytiker Direkt talat med menar att huvudnumren i rapporten utgörs av just försäljningen och bruttomarginalen.

"Och så blir det intressant om de kommenterar någonting kring hur försäljningen gått i början av fjärde kvartalet, inte minst inom sporthandel eftersom det är en viktig period bland annat för Craft", säger analytikern.

Även frågan om effekterna av stigande inköpspriser är aktuell. New Wave har att möta, precis som övriga handeln, ökade kostnader för frakt, råmaterial och löner i produktionsländerna. I samband med senaste rapportpresentationen verkade inte bolaget nämnvärt bekymrat.

"Vi ser egentligen bara förändringar (i priserna) som drabbar alla aktörer och de skrämmer oss inte. Så länge det drabbar alla", sade vd Torsten Jansson.

När det gäller New Waves tre affärsområden är det särskilt Profil som bör visa ett uppryck jämfört med ett svagt tredje kvartal i fjol.

"Det här året ska Profilsidan rimligtvis se avsevärt mycket bättre ut. Sport & Fritid har gått väldigt bra av vad jag förstått medan det är ett frågetecken för Gåvor & Heminredning, hur det ska se ut?", säger en analytiker.

New Waves rapport kommer klockan 7.00 den 12 november.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom