Nu har de första Polestar-bilarna byggts i Kina

För över 18 månader sedan lanserades Volvos Polestar som märke, och modellen 1 visades upp. Nu har de första bilarna byggts i fabriken i Kina – men det är fortfarande bara prototyper.
Nu har de första Polestar-bilarna byggts i Kina - polestar-2-700_binary_6961291.jpg

Nykläckta Polestar har fått mycket uppmärksamhet i år. Det efter att man lanserade sin elbil Polestar 2 på bilmässan i Genève. Men även om det är den bilen som flest personer förknippar med märket – så är det inte den som är först ut. Nej, det blir prestanda-hybriden Polestar 1.

– Det är fantastiskt att se hur vi har kommit från att visa Polestar 1 för första gången 2017, till att nu ha en vacker produktionsanläggning igång och TT-bilar som testas i och runt omkring fabriken, säger företagets chef Thomas Ingenlath, i ett uttalande.

Ny Teknik var på plats vid lanseringen 2017 och för att vara en hybrid var det imponerande specifikationer. Totalt ger tre motorer (en bensin och två el) 600 hästkrafter, 1 000 Nm i vridmoment – och 15 mils räckvidd på ren el tack vare ett batteri på 34 kWh. Men även om man nu fått igång sin fabrik så tillverkas ännu inga bilar som man tänker sälja.

TT-bilarna Thomas Ingelath pratar om är de slutgiltiga prototyperna (TT står för tooling try-out cars) innan förproduktionen och den riktiga serieproduktionen kan dra igång. Totalt sett kommer man att bygga 50 TT-prototyper och under produktionen av dessa ska Polestar utvärdera och finjustera fabriken och monteringsanläggningen.

– Nu låter vi våra trogna kunder slutföra specifikationerna för sina bilar, med vetskapen att vi kommer att ge dem en otrolig GT som byggs med absolut högsta kvalitet, passform och finish, säger Thomas Ingenlath.

Man kan fråga sig vad en lojal Polestarkund kan vara? Märket är ju purfärskt och har inte fått ut en enda kundbil än. Därtill ville Polestar till en början inte ens sälja bilarna – utan bara abonnera ut dem. Men det verkar inte ha hindrat folk från att skriva upp sig för ett exemplar och enligt uppgift ska hela första årsproduktionen, totalt 500 bilar, vara tingad. Detta till ett startpris på 155 000 euro.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets