Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Ny strategi bör gynna<br></br> Unibet och Betsson

2008-04-21 17:18

Regeringens nya filosofi kring Svenska Spel är på riktigt. Annars skulle inte Jesper Kärrbrink lämnat sin vd-post. Och ett mindre offensivt spelmonopol borde gynna bolag som Unibet och Betsson.

Svenska Spel fick en fantastisk start när internetpokern lanserades. Marknadandelarna blev högre än många räknat med, vilket har drabbat de noterade spelbolagen. Unibet har exempelvis medgivit att konkurrensen från spelmonopolet har varit tuffare än man förväntat sig. Vd Petter Nylander har tidigare sagt till Affärsvärlden att den licens som Svenska Spel inledningsvis fick inte såg så attraktiv ut, men att de sedan lyckats få mer öppettider och högre spelbelopp.

- Verksamheten har blivit allt mer kommersiell över tiden, har han sagt.

Hur stor del av pokermarknaden som Svenska Spel lyckats kapa åt sig är osäkert, men siffror som 35 procent har nämnts. Därefter följer Unibet och Ladbrokes med betydligt mindre andelar och Betssons andel är mindre ändå. Bakom den statliga framgången ligger bland annat att svenskarna litar på Svenska Spel och dess betalningssystem. Varumärket är starkt. Marknadsföringen har också spelat en viktig roll, och om man ska tro Margareta Winberg kommer den nu att förändras radikalt. Istället för att göra reklam för Svenska Spels produkter kan det bli varningsfilmer.

Över huvud taget ser det ut som att strategin blir betydligt mindre offensiv framöver. Möjligen är det ett sätt för regeringen att blidka de krav som EU ställt. Det måste vara positivt för Unibet men även för Betsson, trots att Pontus Lindwall hävdar att det inte har någon större betydelse.

Johan Högberg

Anna Ekelund

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom