Nya medier förändrar branschen

Internet, Metro Hus & Hem och tv-reklam. Nya tider kräver nya metoder för att sälja bostäder. För den största revolutionen i branschen står Hemnet, som ägs av mäklarna själva.

Redan när den första mätningen gjordes för runt fem år sedan så stod det klart att internet hade blivit det förhärskande sättet för spekulanter att söka rätt på bostäder som intresserade dem. I dag räknar mäklarbranschen med att alla köpare har hittat sin bostad via internet.

– Utvecklingen har gått mycket fort och gynnar också små mäklare som nu når hur långt som helst. Tack vare internet har jag kunnat sälja lägenhet till folk som varit på väg hit från Australien, säger Klas Windolf som driver Linköpings Mäklarbyrå tillsammans med sin son.

Bakom den snabba utvecklingen står framför allt Hemnet som är en internettjänst där i princip alla bostäder som är till salu i Sverige finns. Alla Sveriges mäklare är anslutna och Hemnet ägs primärt av branschen.

Mäklarsamfundet, Fastighetsmäklarförbundet, FSB Fastighetsbyrå och Svensk Fastighetsförmedling äger en fjärdedel var av Hemnet Sverige AB som i sin tur äger 51 procent i Hemnet Service AB som driver själva internettjänsten.

Dagens Nyheter och Göteborgsposten delar på de resterande 49 procenten och får integrera tjänsten på sina hemsidor i utbyte mot att de står för alla driftskostnader. Det betyder att det för mäklarna i stort sett är gratis att använda Hemnet, runt 3 000 kronor per år eller mindre.

– Vi räknar med att mäklarna sparar upp till 60 miljoner kronor per år jämfört med om de inte hade ägt Hemnet själva, säger Hemnets vd Peter Lundell.

Mer än hälften av trafiken går via Hemnets egen sajt och där ligger antalet unika besökare på runt 420 000 per månad vilket gör den till en av Sveriges större sajter.

Sverige ligger långt framme i att flytta över sökprocessen för bostäder till internet och knappt något annat land har en så heltäckande tjänst om Sverige. Orsaken är dels att den ägs av branschen själv, dels att man var tidigt ute samtidigt som den redan från början var mycket lätt att använda. Från starten 1997 var Hemnet i stort helt integrerad med de två administrativa mjukvaror som används av i stort sett alla mäklare, Capitex och Svensk Fastighetsdata.

Under samma period som Hemnet vuxit fram som det dominerande sättet att hitta sin nya bostad så har dagspressen fått se de lukrativa bostadsannonserna värda flera hundra miljoner om året glida dem ur händerna.

Dels har Stockholmstidningarna fått konkurrens från gratistidningen Metro Hus&Hem vilket ledde till att man tappade 30 procent under början av 2004 och tvingades lansera liknande gratisbilagor. Dessutom betyder den pågående omsvängningen i mäklarnas annonsering mot profilering i stället att reklampengar styrs över till andra medier som är mer lämpade för den sortens reklam.

Flera av de större aktörerna har den senaste tiden satsat på reklamkampanjer i tv, bland andra Svensk Fastighetsförmedling som därmed använder ett nytt medium för att lansera en ny ”varumärkesplattform” och ladda om varumärket. Enligt egen utsago från ”att vara Thore Skogman till att bli Anja Pärson.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.