Nya problem för Boeing

Amerikanska luftfartsmyndigheten FAA kommer inte ge Boeings problemmodell 737 Max tillåtelse att återtas i drift före oktober, vilket innebär ytterligare försening och kostnader för flygsektorn, rapporterar Reuters. Detta på grund av de nya mjukvarufel som upptäckts av FAA.
Nya problem för Boeing - boeing-737-max-8-700_binary_6951151.jpg

737 Max-flygplanen har tidigare sagts kunna återtas i drift från och med slutet av augusti, något som inte längre verkar vara en möjlighet efter de senaste problemfynden. Det kommer leda till att ytterligare tusentals flygningar får planeras om, skriver Reuters.

Två olyckor, en första i Indonesien och en andra i Etiopien, misstänks ha orsakats av ett felande autopilotsystem som pressade ned flygplansmodellens nos. 346 människor omkom, varav fyra svenskar. Både Boeing och FAA har kritiserats hårt för det certifieringsarbete som föregick att 737 Max lanserades och EU:s motsvarighet till amerikanska FAA har sagt sig avse genomföra en självständig certifieringsprocess innan planen kan återtas i drift i regionens luftrum.

Bland några av de i Norden verksamma flygbolagen har Norwegian utöver de 18 Max 8 som var i drift vid olyckstillfällena också lagt beställning på ytterligare 92 plan av 737 Max 8. Bolaget har sagt sig avse kräva Boeing på de kostnader som orsakats av flygstoppet. Irländska Ryanair, som har flera linjer från Sverige men ännu inte fått leveranser på några plan, har beställt 135 exemplar och flera europeiska leasingbolag med kontrakt med de tidigare nämnda och även SAS, har beställt hundratals exemplar.

Boeing har sagt sig se en kostnad på omkring 1 miljard dollar i för produktionsrelaterade effekter av krisen. Detta utöver de hittills oöverskådliga skadestånds- och ersättningsanspråk som ställts av efterlevande, flygbolag och aktieägare.

Piloter som flyger Boeings så kallade Next Generation-modeller har också besvärsanmält en rad dataproblem genom luftfartssäkerhetssystem som driftas av Nasa, rapporterar Bloomberg.

Inom loppat av de senaste tre åren har piloter på olika flyg rapporterat en radda problem, bland annat gällande tappad flyghastighet vid start och vid några tillfällen ska även nosvinkeln ha fallit utan att sådant kommando getts, enligt nyhetsbyrån. Just nosvinkeln kan anses som en särskilt alarmerande omständighet givet att det felande systemet på 737 Max, den så kallade MCAS-autopilotmjukvaran, misstänks ha genomfört just sådana manövrer innan olyckorna i Indonesien och Etiopien.

”Problem i programvaran utgör en grund till oro”, skriver en pilot i rapporten, enligt nyhetsbyrån.

Flygtillverkaren föll 3 procent på Wall Street under torsdagen och fortsatte ned i efterhandeln.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco