Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Nya sätt att locka bankkunder

2018-09-18 07:04
Foto: Frank Augstein/AP/TT

Gratis wifi, kaffe till rabatterat pris och dessutom en dansande robot. Ett hippt café i någon internationell storstad?

Inte alls. Det är ett bankkontor i USA, där privatpersoner lockas in för att förhoppningsvis bli bankkunder.

Pepper är bara två år, drygt en meter hög och har en läsplatta på magen. Han är dock en av storbanken HSBC allra senast anställda.

När han inte hjälper till med enklare bankärenden på kontoret på Fifth Avenue på Manhattan, kan han dra skämt för besökande kunder och dessutom, till skillnad från sina mänskliga kollegor, dansa runt till techno-toner.

Det som först kan verka som ett tydligt reklamdrag av banken är egentligen en del i en förändring av de fysiska bankkontorens roll och betydelse i USA.

Här i Sverige går banksektorn mot en tydlig digitalisering. Banker som Swedbank, SEB och Nordea har under senare år tvingats minska antalet kontor radikalt i takt med att kunder sköter många av sina bankärenden på nätet och via sina telefoner.

Just den utvecklingen oroar amerikanska banker som inte vill förlora sin relevans i takt med att allt färre kunder passerar svängdörrarna på kontoren.

Bland sätten att locka nya kunder märks nu, förutom roboten Pepper, även konstutställningar (JPMorgan Chase), nya tekniska prylar som kunder kan få pröva på kontoret (Bank of America) liksom möjligheter att surfa gratis och dricka kaffe i en kafédel.

– Innovativ design har visat sig vara framgångsrikt när det gäller att få dit nya personer, men det man kämpar med är att omvandla dessa kunder till att ha en långtgående relation med banken, säger Brandon Larson, vd för analysföretaget Novantas till Reuters.

Nyhetsbyrån har bland annat talat med en kund, Chai Lee, 45, som dock medger att hennes besök på Capital Ones kontor som även har ett kafé, främst handlar om en sak:

– ... Jag ser det här som en offentlig arbetsplats, jag kommer hit för att det finns gratis wifi, medger hon.

HSBC påpekar dock att på kontoret på Fifth Avenue där roboten Pepper anställts har man kunnat notera att 20 procent fler bankkonton har öppnats under Peppers första månad jämfört med samma period året dessförinnan.

– Vi ser inte det här som marknadsföring, säger Jeremy Balkin, chef för HSBC:s innovationsavdelning.

– ...Pepper är en del av vår familj i branschen.

Affärsvärlden TT

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom