Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Ökad omsättning för Boozt

2019-05-15 08:52

E-handelsbolaget Boozt redovisar ett resultat efter skatt på -20,2 miljoner kronor för det första kvartalet 2019 (-11,2).

Nettoomsättningen uppgick till 712 miljoner kronor (552). Den organiska tillväxten uppgick till 29,1 procent.

Nettoomsättningsökningen drevs av en tillväxt med 25,3 procent i Boozt.com och 104 procent i Booztlet.com.

"De allmänna marknadsvillkoren i klädbranschen påverkades under första kvartalet av konsekvenser från den utmanande marknadssituationen som rådde under den sista delen av 2018. Den långa sommaren 2018 i kombination med en varm höst innebar lägre efterfrågan på höst/vinter-varor med höga lagernivåer i branschen som följd. Det bidrog till högre rabatter under första kvartalets traditionella försäljningsperiod", skriver Boozt i rapporten.

Bruttoresultatet blev 270 miljoner kronor (218) vilket gav en bruttomarginal på 37,9 procent (39,1).

"Den försämrade bruttomarginalen drevs av ökad kampanjintensivitet för att försäkra oss om en fortsatt sund lagersammansättning på en marknad med höga lagernivåer till följd av den sena starten på höst/vintersäsongen", skriver Boozt.

Rörelseresultatet blev -21,0 miljoner kronor (-6,4) och rörelsemarginalen var -2,9 procent (-1,2).

"Minskningen drevs av den sjunkande bruttomarginalen och ett lägre genomsnittligt ordervärde, vilket påverkade alla nyckeltal för rörelsekostnader negativt", skriver Boozt.

Boozt upprepar den prognos som lämnades i februari om att bolaget förväntar sig en tillväxt på över 27 procent helåret 2019 och att den justerade rörelsemarginalen ska förbättras jämfört med 2018.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom