Öresunds vd: Bilias värdering är låg

Bilias värdering är nu relativt låg, sett till hur stor återkommande serviceaffär bilåterförsäljaren har. Det säger Öresunds vd Gustav Lindner.
Öresunds vd: Bilias värdering är låg - gustav-lindner-affarsvarlden-700_binary_6876674.jpg

Detta efter Öresunds niomånadersrapport, där en svag Biliaaktie lyfts fram som främsta orsak till att Öresundaktien bara ökat hälften så mycket som börsen hittills i år, 6 mot 12 procent.

”Bilia-aktien är bevisligen lite ’out of flavor’, men vi ser till fundamenta och de växer såväl omsättningen som vinsten under det första halvåret”, säger han och nämner ett under måndagen aviserat förvärv av en norsk BMW-återförsäljare som tecken på sjudande aktivitet i bolaget.

”Just nu tycker vi att värderingen av Bilia är låg”, fortsätter han och motiverar med en Atlas Copco-jämförelse:

”De handlas på p/e 24 [för 2017, red anm] bland annat för att de har en fin serviceaffär på 40 procent och eftersom verkstad är populärt nu. Vi rör oss inte med flocken och sektorroterar, men från tid till annan rör sig flocken till oss. Bilia har en serviceaffär på 75-80 procent men handlas till halva Atlas Copcos värdering – det kan jag tycka är lite orättvist.”

Bilia hade i mitten av augusti tappat omkring en fjärdedel av börsvärdet vid årsskiftet, men har sedan dess återhämtat cirka halva tappet. Gustav Lindner tror att viss oro för hur framtidens bilar ska drivas ligger bakom nedgången.

”Men då ska man titta på vilka varumärken som finns i Bilia, och vi tycker att de ligger väldigt långt framme där.”

Vidare finns farhågor i marknaden om Bilias leasingportfölj.

”Men där tycker jag också att Bilia gör ett väldigt bra jobb. I USA kan man gå in till en återförsäljare och få 50.000 kronor i handen i någon typ av cash-back och sedan leasa en ny lyxig bil för kanske 100 dollar i månaden. Den typen av konkurrens ser vi inte i våra marknader, utan jag tycker att Bilia tar betalt för de risker man tar samtidigt som leasingaffären säkrar serviceaffären för Bilia. Så där är jag inte heller speciellt orolig, även om det finns andra aktörer som är det”, säger Gustav Lindner.

Är Öresund, som är Bilias huvudägare, intresserade av att bli ägare i ett eventuellt börsnoterat Volvo Cars?

”Vi är mycket nöjda med vad Volvo Cars har gjort sedan Geely blev ägare, med många fina modeller. Som finansiell placering är det klart att vi skulle kunna bli ägare i Volvo Cars. Frågan är på vilken värdering Geely kan notera dem till, sett till hur lågt traditionella bilägare värderas nu jämfört med Tesla, VW till p/e 8 till exempel”, säger Gustav Lindner, utan att vilja avslöja huruvida Öresund har träffat Volvo Cars i någon form av sonderingssamtal inför börsnotering.

Stockholmsbörsens OMXS30-index handlas strax under p/e 17 på årets vinstprognoser, enligt SME Direkts sammanställning från förra veckan. Detta efter att både vinstprognoser och börs stigit med cirka 8 procent sedan årsskiftet.

Gustav Lindner om p/e-talet:

”Man måste sätta det i relation till var vi har räntorna. Utifrån var vi är i konjunkturcykeln kombinerat med låga räntor tycker jag inte att snittvärderingen är orimligt hög. Vi hittar ju alltid enskilda papper där vi anser värderingarna vara låga, men generellt har vi under det senaste halvåret snarare ansett våra egna innehav vara lågt värderade och investerat mer där, än att jaga nya kandidater.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.