Pareto: Värderingen är för hög – hygienbolaget inte längre köpvärt

Hygien- och hälsobolaget Essity är fortsatt ett starkt "case" på medellång till lång sikt, men efter den senaste tidens starka kursutveckling har värderingen blivit för hög på kort sikt. Det menar Pareto Securities.

Pareto Securities har sänkt sin rekommendation för aktien till behåll från köp med upprepad riktkurs 320 kronor, något Nyhetsbyrån Direkt tidigare rapporterat.

”Aktien har naturligtvis stigit till följd av hygienprodukternas defensiva egenskaper, men fallande massapriser (som vi dock tror är tillfälliga) kan minst lika gärna försämra möjligheterna att höja försäljningspriserna på kort sikt”, skriver Paretos analytiker.

Mäklarfirman har tidigare argumenterat för att marknaden bör titta på Essitys tillväxtmöjligheter på längre sikt. Nu är dock vinsttillväxten under 2019 och 2020 redan intecknad i dagens aktiekurs, enligt analytikern.

Essity handlades en dryg halvtimme efter börsöppning på onsdagen till 293:70 kronor, en nedgång med 0,8 procent för dagen. Essity visade därmed den svagaste dagsutvecklingen av de 30 bolagen i Stockholmsbörsens OMXS30-index.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.