Pengarna tillbaka på Göta Kanal 2

De privata investerare som lade upp 13 Mkr för att finansiera filmen Göta Kanal 2 får minst sina pengar tillbaka. Det står klart sedan filmen setts av cirka 400 000 biobesökare.

Uppföljaren till 1981 års succéfilm Göta Kanal – Vem drog ur proppen, Göta Kanal 2, hade på juldagen premiär på bio. En film vars budget uppgick till 33 miljoner kronor. 20 miljoner av dessa hämtades in från sponsorer och produktplacering. Resterande 13 miljoner plockades in från ett femtiotal privata finansiärer som köpt andelar för 250 000 kronor vardera.

Samtliga finansiärer ingår i ett nätverk kring filmens producent, Göran Lindström. Bland annat har en del skådespelare och andra medarbetare kring filmen valt att byta ut delar av sitt gage mot andelar i filmen istället, eftersom de trott så mycket på filmen.

De 250 000 kronorna betalades in i maj 2006 och första återbetalningen beräknas ske den 15 april i år. Enligt beräkningar skulle mellan 330 000 och 350 000 åskådare behöva se filmen för att nå break-even. Redan ikväll, den elfte biodagen, väntas den 400 000:e besökaren se Göta Kanal 2 på bio. Därmed står det klart att filmens privata investerare åtminstone får pengarna de investerat tillbaka. Avkastningen styrs dock inte enbart av antalet biobesökare utan även av antalet sålda dvd-filmer och försäljning av tv-rättigheter.

Själva investeringen jämförs av produktionsbolaget med en högriskaktie – den kan ge hög avkastning – men samtidigt kunde hela den investerade summan gå förlorad. Hade filmen enbart dragit runt 100 000 besökare hade investerarna inte fått en krona utbetalt och i stort sett hade hela investeringen gått förlorad även vid 200 000 besökare.

För att minimera risken för investerarna har produktionsbolaget prioriterat dem i första hand och själva avstått från andel av intäkterna från de första besökarna för att istället få en stor andel av intäkterna som når över en viss summa. Skulle Göta Kanal 2 dra en miljon besökare väntas avkastningen bli runt 60 procent för investerarna. Avkastningen kan sedan bli ytterligare lite högre men därefter går den största andelen av intäkterna till produktionsbolaget. Föregångaren drog 1,5 miljoner åskådare och Så som i himmelen lockade 1,4 miljoner biobesökare. Skulle Göta Kanal 2 komma upp i samma siffror finns det en del pengar att hämta även för producenten Göran Lindström och hans medarbetare.

Produktionsbolaget tror att trenden med privata investerare kommer att fortsätta och hoppas att Göta Kanal 2:s finansiärer är nöjda med upplägget och väljer att investera igen i framtida filmer. I framtiden finns planer på ett mer flexibelt upplägg där investeraren väljer risknivå och på så sätt kan få en större hävstång på det investerade kapitalet.

Privata investerare som skjuter till kapital till filmer är en tydlig trend. Exempelvis har även Hipphipp-gängets långfilmsdebut ”Morgan Pålsson – Världsreporter”, med inspelningsstart i april i år, valt denna väg för att klara budgeten om 18,7 miljoner kronor. 7,5 miljoner av dessa ska skjutas till från den privata riskkapitalmarknaden. En andel kostar 500 000 kronor. Målet är att filmen ska locka 500 000 biobesökare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco