Problemet är Traton, inte marknaden

KOMMENTAR: Volkswagen skjuter upp börsnoteringen av lastvagnsdivision Traton i väntan ”bättre marknadsförhållanden”. Men problemet ligger nog mer i Traton än börsklimatet. 
Traton, Scania

Tyska Volkswagen har uppvaktat pensionsfonder och investmentbanker för att få lastbilsdivisionen Traton, där svenska Scania ingår, på börsen redan i vår. I går meddelade Volkswagen att man avbryter i introduktionen i väntan på ”bättre marknadsförhållanden”.

Det är svårt att se att det är börsklimatet som sätter käppar i hjulet. Aktiemarknaderna har haft en sällsynt stark start i år, Frankfurt ligger till exempel bara 5 procent under höstens all-time-high och riskaptiten har återvänt. Ska Volkswagen invänta bättre marknadsförhållanden kan man få vänta mycket länge.  

Mer troligt är problemet ligger i det som Volkswagen försöker sälja, och att man har för höga förväntningar på priset.

Det finns fler faktorer som gör Traton svårsålt. En är att Traton innehåller tre sinsemellan väldigt olika bolag – Scania, MAN och VW Caminhoes – där integrationen av allt att döma inte kommit särskilt långt. Divisionens lysande stjärna, Scania har också de senaste åren haft leveransproblem, sjunkande rörelsemarginal och negativt kassaflöde. MAN dras sedan länge med lönsamhetsproblem och VW Caminhoes lyckas i krisens Brasilien nätt och jämnt nå över nollstrecket. Troligt är också att fler investerare än Investor drar sig för att gå in i Traton så länge som Volkswagen behåller majoriteten i bolaget.

Volkswagen verkar också ha haft orimliga förväntningar på priset. I spekulationerna har nämnts en värdering på mellan 200 och 300 miljarder kronor för (ett skuldfritt) Traton. Jämfört med Volvo är det en väldigt optimistisk värdering. Volvo har ett företagsvärde (EV, börsvärde minus nettokassa) på runt 250 miljarder kronor och presterade nästan dubbla vinsten jämfört med Traton 2018 med ett rörelseresultat på drygt 34 miljarder kronor mot Tratons dryga 18 miljarder kronor.

Läs Affärsvärldens stora reportage om noteringen här eller i veckans tidning.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.