Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Proteststorm på Nordea efter Clausens uttalande

2014-05-05 15:43
Nordeas vd Christian Clausen. Foto: Henrik Montgomery / TT

När vd Christian Clausen i förra veckan presenterade nya kostnadsbesparingar på Nordea bröt en proteststorm ut på bankens intranät, rapporterar dn.no.

I januari aviserade Nordea en höjning av sparpaketet från 450 miljoner till 900 miljoner euro – under de närmaste tre åren. Tisdagen den 29 april aviserades nya kostnadsbesparingar.

Den här gången var det dock inte tal om några nedskärningar i personalstyrkan. I stället ska banken införa krav på de anställda att meddela sina tjänsteresor och tidningsprenumerationer. Därutöver förbjuds catering till interna möten och personalen uppmuntras att använda sina privata mobiltelefoner, för att slippa byta till en modell i den lägre prisklassen. Det skriver norska Dagens Näringsliv.

”Alla kostnader som inte påverkar kunderna direkt ska kontrolleras. Detta är inte en engångsföreteelse – det är något vi hela tiden ska vara medvetna om”, skriver Nordeas vd Christian Clausen på bankens intranät.

Kostnadseffektiviseringarna ledde till en proteststorm på intranätet där antalet kommentarer uppgick till närmare 80 stycken på onsdagen den 30 april. Enligt Nordeas norska kommunikationschef Rune Kibsgaard Sjøhelle är de flesta kommentarerna negativa. Däremot menar han att väldigt många av reaktionerna handlar om att arbetsmobilerna - i dagläget Apples Iphone - ska bytas ut till en billigare Nokia-modell. En av bankens anställda menar att det är långt mer än mobiltelefonbytet som upprör.

- Det verkar nästan som att vi skall köpa våra egna pennor, säger en Nordea-anställd till Dagens Näringsliv.

Christian Clausen har nu skrivit ett svarsinlägg på intranätet som bemöter kommentarerna (se inlägget i sin helhet i faktarutan längst ned).

Nordeas pressekreterare Petter Brunnberg bekräftar att Christian Clausen via intranätet påpekat ”vikten av besparingar för personalen”.

”Exakt vilka interna besparingar som ska göras varierar mellan olika geografiska områden och olika delar av banken men berör bland annat kostnaderna för resor, konsulter och intern service”, skriver han i ett mejl till Affärsvärlden.

Nordeas rörelseresultat i det första kvartalet i år uppgick till 1.106 miljoner euro, motsvarande cirka 10 miljarder kronor.

Christian Clausens totala ersättning för helåret 2013 uppgick i sin tur till 25,8 miljoner kronor, varav 11 miljoner kronor i fast lön. Han tjänade därmed mest av de svenska storbankscheferna under fjolåret.

Christian Clausens svar till de ansällda

”Tusen takk for kommentarene. Jeg er glad for å se at det kommer forslag fra mange av dere. Det involverer alle for å finne de mest effektive måtene å spare kostnader på i hele banken. Det er akkurat det ”mindsettet” vi behøver. Vi må ha en kultur som er opptatt av kostnader hvis vi skal bli en mer effektiv bank. Det å være en kostnadseffektiv bank er viktig for oss fordi på den måten kan tilby kundene våre de beste produktene og tjenestene til en konkurransedyktig pris. Dette er også en respons til digitaliseringen som gjør at vi klarer å redusere kostnader, som gjør at vi også kan investere i å bygge nye digitale løsninger til kundene. I konsernledelsen har vi identifisert de aktivitetene som er nevnt i artikkelen, som har en bred rekkevidde i hele banken, hvor vi mener det er mulig og relevant å redusere kostnadene. Vi har allerede gjennomført tiltak selv for å redusere for eksempel reising. Vi har også langt flere av våre konsernledermøter på Lync (videokonferanse red. anm). Jeg vet godt at dette ikke er enkelt. Jeg vet også at mange av dere allerede har et sterkt kostnadsfokus, men jeg vil oppfordre dere til å bidra til at vi gjør en kostnadsbesparende kultur som en del av det daglige arbeidslivet i hele Norden.”

(Källa: dn.no)

Ola Söderlind

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom