Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 0770-457 102

Qliros vd: Amazon snarare möjlighet än hot

2018-03-14 14:02
Marcus Lindqvist. Foto: Qliro

"Det är verkligen ingen 'winner takes it all'-situation i Europa för Amazon", säger Qliros vd Marcus Lindqvist om nätjättens eventuella intåg i Sverige.

Amazons eventuella inträde i Sverige och Norden skulle snarare gynna än hota Qliro. Detta eftersom det skulle stärka trenden med skifte från offline- till onlinehandel, utrymmet för nya spelare är stort, och det att döma av situationen på andra europeiska marknader knappast är sannolikt att Amazon skulle sikta på en jättelik nordisk marknadsandel.

Det anser Qliros vd Marcus Lindqvist, som till Nyhetsbyrån Direkt försöker "nyansera och balansera bilden" apropå den senaste tidens uppgifter om att den amerikanska e-handelsjätten är på väg in på hans hemmaplan. I tisdagens utgåva av Dagens Industri rapporteras exempelvis om en pågående rekryteringskampanj och planer på svensk lansering före sommaren, och Qliro-aktien handlas ned på börsen.

"Vi tror att ett eventuellt Amazoninträde i Sverige eller Norden kommer att förstärka näthandelns nuvarande nordiska tillväxt - som ligger på 10-15 procent per år - tack vare att fler människor får upp ögonen för e-handelns fördelar och börjar handla", säger Marcus Lindqvist och upprepar därmed sin företrädare Paul Fischbeins inställning för fyra år sedan, då Amazon också spekulerades vara på väg till Sverige.

Trendförstärkningen har enligt Marcus Lindqvist skett i andra europeiska länder där Amazon har gått in med start för cirka 20 år sedan. I Frankrike, exempelvis, har Amazon runt 10 procents marknadsandel, men många lokala aktörer lever och frodas enligt Qliro-vd:n i högönsklig välmåga, trots eller kanske tack vare amerikanens närvaro.

"Det är verkligen ingen 'winner takes it all'-situation i Europa för Amazon", säger Marcus Lindqvist.

Han lämnar sedan Frankrike för Holland, där Amazon lanserade en sajt 2014 och sedan dess har nått 2-3 procents marknadsandel genom leveranser från Tyskland.

"Där finns ett väldigt starkt alternativ i form av ett företag som påminner om CDON, nämligen bol.com. De har utvecklats väldigt starkt sedan Amazon etablerade sig."

Marcus Lindqvist fortsätter:

"Man tänker ofta på Amazon utifrån deras onlinemarknadsandel på 40-45 procent i USA och som en orsak till den så kallade detaljhandelsdöden bland fysiska butiker där. Men då ska komma ihåg att de snart har runt 140 distributionscenter i USA. I Tyskland, där de är framgångsrika med en marknadsandel på kanske 15 procent har de runt 20 anläggningar, liksom i England, där de också är framgångsrika", säger han och menar att Amazons framgångar i Europa i hög grad har baserats på ett tätt nätverk av distributionscenter.

Att bolaget skulle vara i färd med att etablera detta i det relativt glesbefolkade och geografiskt komplicerade Norden håller han för osannolikt.

Själva har Qliro två lager: ett i Ljungby åt CDON, som omsätter 2,3 miljarder kronor, och ett i Falkenberg åt Nelly som omsätter drygt hälften så mycket.

Den nordiska e-handelsmarknaden var enligt Postnord 220 miljarder kronor år 2016, inklusive köp från andra länder via exempelvis Amazon och Alibaba, och växer med 20-30 miljarder kronor per år.

"Om man utgår från GfK:s och våra estimat om vad Amazon omsätter i Sverige nu, cirka en miljard kronor, och generöst antar att de ökar till 10 procents marknadsandel på fem år och därmed växer sin omsättning till 20-30 miljarder - då växer ju ändå marknaden med mycket mer än så", säger Marcus Lindqvist.

Ser du ingen risk för att de priskrigar ut alla er som i dag kämpar om marknadsandelar, och siktar på samma höga marknadsandelar som de har i USA?

"Vi tror att de kommer att vara aggressiva på internationella produkter, där de tack vare sin köpkraft kan prispressa. Där blir säkert marginalerna tuffare. Men de har inte tagit så höga andelar som i USA i några andra länder, så att de skulle göra det här är inte realistiskt om de inte bygger upp en oöverträffad logistikapparat. Och varför skulle de göra det när de inte gjort det i liknande länder i Europa?"

Marcus Lindqvist, som är chef över cirka 700 anställda, säger sig inte känna till att Amazon bedriver någon rekryteringskampanj.

Vad gäller huruvida amerikanen är en tänkbar storkund till betaltjänsten Qliro Financial Services - vars volym i dag till cirka 30 procent kommer från externa kunder - hyser han föga hopp: de har troligen egna betallösningar, säger han, och betecknar hopp om Amazon i kundlistan som långsökt.

"Jag ser inte dem som potentiell partner för Qliro."

Eventuella tankar hos Amazon om att köpa in sig i den svenska e-handelsmarknaden genom förvärv av CDON eller Nelly avstår han från att spekulera i.

Han summerar sin syn:

"Vi ser otroligt positivt på utvecklingen i nordisk e-handel, och tror att Amazon kommer att accelerera snarare än förminska den om de kommer hit. Det finns att döma av hur det ser ut i resten av Europa gott om plats för många aktörer att vara med på resan. Amazon är inte slutet för andra e-handlare i Norden, tvärtom."

Du låter positiv. Hoppas du rentav att Amazon kommer att etablera sig i Sverige i år?

"Jag hoppas ingenting. De driver sitt företag och jag mitt. Jag kan förhålla mig till när de väl är här: då är vi väl förberedda för att hantera det."

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom