Razorfish klipper banden med Spray

Amerikanska Razorfish har på kort tid klippt banden med den svenska Spray-koncernen. Per Bystedt och Jonas Svensson har i tysthet fått kliva av Razorfishs styrelse och flera personer i ledande ställning med Spray-bakgrund har lämnat företaget eller fått nya uppgifter.

Svenska Spray Ventures blev storägare i Razorfish i januari 1999 då den amerikanska internetkonsulten tog över Sprays nordiska konsultverksamhet. Samtidigt fick Spray tillsätta flera poster i Razorfishs ledning och styrelse.

Spray Ventures ordförande Per Bystedt blev styrelseordförande i Razorfish och Spray-grundaren Jonas Svensson blev vice ordförande. För Bystedts del innebar det att han blev den förste svensken i ordförandeställning på ett Nasdaq-noterat bolag.

Andra personer i Spray-sfären fick poster i ledningen, däribland Johan Ihrfelt, Thomas Randerz, Kjell A. Nordström och Anders Eriksson.

Detta har också varit den bild som Spray Ventures och Razorfishs svenska kontor har förmedlat fram till idag. Men i själva verket är situationen en helt annan. Sedan några månader har Razorfishs amerikanska ägare och ledning med koncernchefen Jeff Dachis tagit makten i bolaget på bekostnad av Spray-folket som tvingats kliva åt sidan.

Både Per Bystedt och Jonas Svensson har lämnat sina poster i styrelsen. Utträdet skedde i tysthet i samband med bolagsstämman den 6 juli och har inte kommunicerats utåt.

Så sent som i tisdags lovade Per Bystedt i Dagens Industri att Spray Ventures aktieägare ska få bättre information. Trots det har han valt att inte berätta att Spray helt tappat styrelseinflytandet i sitt största börsnoterade innehav.

”Helt ärligt, jag trodde att Razorfish hade gått ut med det. Det får du kolla med dom”, säger Per Bystedt.

Han kallar det hela för en icke-händelse och förnekar att det skulle ligga någon konflikt bakom hans avgång som styrelseordförande. Bystedt tycker att utvecklingen är naturlig eftersom Spray Ventures ägarandel i Razorfish har minskat sedan affären 1999. Samtidigt upprepar han löftet om bättre informationsgivning från Spray Ventures.

”Det ska bli bättre. Det stämmer väl att vi har varit dåliga, jag vet inte om detta är ett exempel på det. Men i styrelsen representerar man bara sig själv. Vi har inte haft någon anledning att gå ut med detta som bolag.”

Bland de andra personer i Spray-sfären som haft ledande positioner i Razorfish har majoriteten redan lämnat sina poster. I de flesta fall har det skett i tysthet. Mats Graffman, personalansvarig i Europa, lämnade exempelvis Razorfish redan i somras.

Sist kvar av Spray-folket på en ledande position i Razorfish är Anders Eriksson, Europachef och medlem i koncernledningen. Men inte heller detta visar sig stämma vid en närmare granskning.

För två veckor sedan degraderades han till Nordenchef samtidigt som Hollandschefen Michael Moore utsågs till ny Europachef. Återigen har Razorfish valt att inte berätta om förändringarna.

Ledningsbytet i Europa skedde strax före att Razorfish tvingades gå ut med en vinstvarning i förra veckan. Koncernchefen Jeff Dachis lade skulden på Europa-verksamheten och lovade att rensa upp i ledningen för att få bukt med de höga kostnaderna och den låga beläggningen i Europa. Något han uppenbarligen redan hade gjort.

Anders Eriksson vill dock tona ner bilden av en spricka mellan Spray och Razorfish och ser inte förflyttningen som en degradering.

”Det har varit en diskussion internt under en längre tid. Skälet är att det har hänt rätt mycket med kontoren. Vi har gått från 280 till över 1000 anställda under min tid. Det fanns ett behov av att ha en Nordenchef och det passar mig ganska bra av personliga skäl”, säger Anders Eriksson.

Att Razorfish valt att inte kommunicera förändringarna i bolagets styrelse och ledning med koppling till Sverige och storägaren Spray Ventures förklaras med att det inte har varit nödvändigt.

”Vi är inte nödgade att gå ut med det. Det är en investor-relationsfråga som New York-kontoret hanterar”, säger Carolina Anestam, marknads- och informationsansvarig på Razorfishs Stockholmskontor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.