Regeringen skärper tillsynen av spelmarknaden

Spelinspektionen och Konsumentverket får i uppdrag att rapportera vilka åtgärder myndigheterna vidtar för att se till att spelbolagen följer den nya spellagen, bland annat gällande spelreklam.
Regeringen skärper tillsynen av spelmarknaden - ardalan-shekarabi-affarsvarlden-700_binary_6868111.jpg

Myndigheterna har också fått i uppgift att redovisa eventuella effekter. Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 1 september i år.

– Jag har varit tydlig mot spelbranschen att jag vill se bättring när det gäller spelreklamen. Om det inte sker tillfredsställande förändring kommer staten agera. För att kunna agera snabbare om det behövs stärker vi nu tillsynen, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Sverige fick en ny spellag den 1 januari. Hittills har 69 spelbolag beviljats licens.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets