Rekordstark cybermåndag väntas i USA

Amerikanska detaljhandlare räknar med en rekordstark "cybermåndag" efter att årets Black Friday ser ut att ha slagit nytt försäljningsrekord online.
Rekordstark cybermåndag väntas i USA - cyber-monday-700_binary_6980340.jpg

Det rapporterar BBC och Wall Street Journal med hänvisning till Adobe Analytics.

I USA bedöms Black Friday ha medfört en omsättning på 7,4 miljarder dollar online, runt 20 procent upp jämfört med 6,2 miljarder under 2018. Det var samtidigt just under förväntan på 7,6 miljarder dollar, rapporterar Reuters.

Enligt estimatet kom 2,9 miljarder av årets fredagsförsäljning från smartphones.

E-handeln väntas stå för 170 miljarder dollar av totalt upp till 730 miljarder dollar i försäljning inför helgerna, enligt National Retail Federations bedömning. Det skulle vara en ökning med 4,2 procent från föregående år. Det kan jämföras med snittet på 3,7 procent de senaste fem åren.

På Thanksgiving-torsdagen bedöms försäljningen online ha ökat runt 15 procent till 4,2 miljarder dollar.

I fysiska amerikanska butiker ökade antalet besökande konsumenter drygt 2 procent på Thanksgiving men minskade drygt 6 procent under fredagen. Besökssnittet för dessa två dagar var därmed ned runt 3 procent, jämfört med samma dagar 2018, enligt siffror från Shoppertrak rapporterar Reuters.

Brian Field på Shoppertrak påpekar att besökstalen påverkas både av online-handel och av konsumenter som köper online och hämtar upp varor i butik. Konsumenter som hämtar upp varor i butik räknas inte in i butiksbesöksantalet.

På cybermåndagen förväntas amerikanska konsumenter spendera 9,4 miljarder dollar, efter 7,9 miljarder i fjol.

Den starka konsumtionen under dessa shoppingevent är inte särskilt överraskande i och med att amerikansk arbetsmarknad är stark i nuläget, uppgav Katheryn Ross, nationalekonomisk professor på University of California, till BBC.

Jeffrey Halley, marknadsanalytiker på Oanda, lade till att försäljningen kring dessa dagar kommer att ge viktiga insikter rörande styrkan i den amerikanska ekonomin. Då amerikanska konsumenter dessutom är viktiga för det globala konsumtionsläget som helhet är försäljningssiffror för fredagen och måndagen kombinerat något som noga bevakas, fortsatte han.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets