Rimligt prissatt Traton ökar noteringschans

KOMMENTAR Med en mer rimlig prissättning och ett Scania på väg ur produktionsproblemen ökar möjligheterna att Tratons notering nu faktiskt blir av.
Rimligt prissatt Traton ökar noteringschans - traton-scania-700_binary_6951542.jpg

Reuters uppgav på tisdagen att Volkswagen planerar att offentliggöra en börsnotering av Traton redan nästa vecka. Enligt nyhetsbyrån handlar det nu om en mindre del, 10-15 procent av bolaget. Reuters lägger även till brasklappen att noteringen kan komma att dras tillbaka i elfte timmen, vilket skedde då Traton var på väg till Frankfurtbörsen i mars.

Tre faktorer talar för att chansen att Volkswagen kommer att få ut Traton på marknaden den här gången är större. För det första blir det förmodligen lättare för marknaden att svälja en mindre del av bolaget. Viktigare är dock att priset, enligt de uppgifter som Reuters har, nu ser ut att vara mer rimligt än de siffror som uppgavs vid den tidigare noteringen. Traton uppges nu vara värderat till motsvarande 160 miljarder kronor, långt under de 265 miljarder i börsvärde (320 miljarder skuldfritt EV) som angavs tidigare.

Som jämförelse har Volvo, som 2018 hade ett rörelseresultat på drygt 34 miljarder kronor mot Tratons dryga 18 miljarder kronor, ett börsvärde på cirka 290 miljarder. Den nya värderingen är alltså, om den stämmer, mer i paritet med det svenska lastbilsbolaget. Traton är spretigare och innehåller fler problembarn, MAN och VW Caminhoes, som nätt och jämnt gick med plus 2018. Det kan å andra sidan vändas till att det finns en större potential i vinstmarginalförbättring, MAN kan gynnas av integrationen med Scania och VW Caminhoes lyftas av att Brasilien är på väg ur krisen, båda bolagen visade också bättre försäljnings- och rörelsemarginalsiffror det första kvartalet i år.

En tredje faktor som gör Traton mer aptitligt är att juvelen i kronan, Scania, tycks vara på väg ur sina produktions- och kassaflödesproblem. Försäljningen ökade med 16 procent till 36 miljarder kronor, rörelsemarginalen steg till 11,7 procent (10,7), delvis med hjälp av positiva valutaeffekter, och kassaflödet visade plus en halv miljard under första kvartalet. Det finns potential till ytterligare vinstmarginalförbättringar, trots en minskad orderingång. Scania räknar med att omställningen av produktionssystemet nu ska vara genomförd och att man från andra kvartalet endast har en generation av produkter, vilket borde ge ett större genomslag på kostnaderna.

Läs mer om Affärsvärldens tidigare genomgång av lastvagnstrion Traton här.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.