Rovio vinstvarnar

Finländska mobilspelsbolaget Rovio, mest känd för Angry Birds, sänker sin vinstprognos för 2019, bland annat med anledning av ökade investeringar för att få nya användare under andra halvåret.
Rovio vinstvarnar - angry-birds-rovio-affarsvarlden-700_binary_6864646.png

Omsättningsprognosen sänks också på grund av lägre intäktsförväntningar från gamla spel och varumärkeslicensiering.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Rovio spår nu att intäkterna landar i intervallet 295 till 310 miljoner euro, från tidigare 300-330 miljoner euro. Den justerade rörelsemarginalen väntas hamna mellan 5 och 8 procent, från tidigare 9-11 procent.

Rovio betonar att det ser en möjlighet att expandera bolagets toppspel och skapa en god grund för tillväxt nästa år.

“Med flera nya tillväxtspel i portföljen siktar vi på att hålla en hög nivå av användarintagsinvesteringar för återstoden av året. För 2020 siktar vi på högre tillväxt mot bakgrund av live-spel och genom att lansera 1-3 nya spel 2020”, kommenterar vd Kati Levoranta.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.