Så blir du lycklig genom att spendera pengar

2012-06-18 14:31 Jonas jonas_melzer

Kan man köpa lycka? Det visar Michael Norton, vid Harvad Business School i en ny studie. Det handlar om hur du spenderar pengarna.

Michael Norton, doktor i psykologi och forskare i marknadsföring vid Harvard Business School, har genom en ny studie visat att det går att köpa lycka för pengar.

Tidigare studier visar att folk som vinner på lotteriet blir olyckliga. Deras tidigare vänner blir giriga och vill ha en del av kakan. Personerna som vinner bli därför ofta asociala och isolerade. Med andra ord olyckliga.

I Nortons senaste fältstudie gick de till ett kanadensiskt universitet och gav studenter två olika uppdrag.

Antingen skulle de tillfrågade spendera 5-20 dollar på sig själv eller på andra.

Studenterna ringdes senare upp på kvällen och frågades vad de hade spenderat pengarna på samt hur lyckliga de var.

De som hade spenderat pengarna på sig själva var opåverkade av uppdraget. De som spenderat pengarna på någon annan var märkbart lyckligare.

Dessa hade till exempel gett pengar till en hemlös eller köpt kaffe till en kamrat.

Den första fältstudien utfördes på relativt förmögna amerikaner. För att säkerställa att man blir lyckligare av att spendera pengar på andra än sig själv åkte Norton till Uganda.

Många av svaren i det fattiga och rika landet var av samma karaktär, det vill säga att de flesta blir lyckliga av att spendera pengar på andra.

Skillnaden ligger i att i Uganda kunde någon se till att en vän kunde vaccineras mot malaria, det vill säga potentiellt rädda livet på någon. Medan i det rikare landet kunde någon köpa en present till sin mamma.

Poängen är att både blev lyckligare av att spendera pengar på någon annan, oavsett hur viktig insatsen var.

Norton gick vidare och bad undersökningsbolaget Gallup att tillfråga medborgare i 136 olika länder om det nyligen gett pengar till välgörande ändamål och hur lyckliga de var med sina liv i allmänhet.

Över hela världen, förutom ett land i Centralafrika var de som gav pengar till välgörenhet lyckligare än de som inte gav.

Norton har även utfört studier på säljteam och sportlag. Grupperna har getts pengar att spendera på gruppen eller på sig själva. De som spenderat pengarna på gruppen har som grupp sedan presterat markant bättre.

Poängen som studien visar är att det viktiga är inte vad pengarna spenderas på utan vem de spenderas på.

Jonas jonas_melzer

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet

Alla Tjänstebilar

ANNONS