Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Så mycket är SD:s tiggerikampanj värd

2015-08-10 13:35
Jimmie Åkesson. Foto: TT

Pr-värdet på Sverigedemokraternas omdiskuterade tiggerikampanj på Östermalms tunnelbanestation överträffar partiets investering med råge, rapporterar Dagens Media.

Analysföretaget Meltwater har räknat ut att SD skulle ha behövt köpa annonser för 52 miljoner kronor för att nå ut till lika många människor enbart med reklam.

Enligt Meltwater har kampanjen resulterat i 1 142 redaktionella artiklar och 3 619 inlägg i sociala medier sedan kampanjen sattes upp i måndags.

Jämfört med en vanlig vecka är det 50 procent mer redaktionell uppmärksamhet och 62 procent fler inlägg i sociala medier.

Den person som har citerats mest i artiklarna är Jesper Pettersson, pressansvarig på SL, som har fått förklara och försvara varför SL tillät Sverigedemokraternas reklam.

Trots att majoriteten av inläggen har varit negativa mot SD och mot reklamen, är partiet nöjda med uppmärksamheten, skriver Dagens Media.

Ola Söderlind

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom