Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Så mycket är Starbreeze spelförsäljning värd

2018-03-22 11:02

Starbreeze affär med Behaviour innebär en ren vinst på 16 miljoner dollar, en summa som enligt Starbreeze bedöms vara högre än den vinst som Dead by Daylight väntas generera under spelets återstående livslängd. Om spelet lanseras i Kina inom en viss tid kan ytterligare upp till 5 miljoner dollar komma Starbreeze till godo.

Det säger Starbreeze finanschef Sebastian Ahlskog till Nyhetsbyrån Direkt.

Dead by Dayligt lanserades till pc 2016 till konsol 2017. Starbreeze investerade initialt 2 miljoner dollar i spelutvecklingen och spelet har sålt i över 3 miljoner exemplar, vilket genererat cirka 345 miljoner kronor i nettoomsättning.

Men nu säljer alltså Starbreeze förlagsrättigheterna till utvecklaren Behaviour.

"Vi kommer inte ha några kostnader för spelet retroaktivt från 1 januari i år, vilket gör att de 16 miljonerna blir ren vinst", säger Sebastian Ahlskog

Säljer ni för att ni måste stärka er balansräkning?

"Vi håller på att avrunda den andra emissionen av två nu och de gör vi för att positionera oss rätt för det här året och för framtiden. Med de medlen har vi det vi behöver för att ta oss hela vägen. Den här affären är absolut inte framtvingad för att vi behöver förstärka vår finansiella situation utan vi gör den för att det är en väldigt bra affär för Starbreeze", säger Sebastian Ahlskog.

Starbreeze nästa stora förväntade intäktskälla är spelet OVERKILL's The Walking Dead. Löper det projektet enligt plan?

"Ja, det löper enligt plan med lansering i höst", säger finanschefen.

I samban med att affären med Behaviour presenterades uppgav Starbreeze att bolagets strategi att bredda spelportföljen med fler förslagstitlar ligger fast.

"Affären stärker vårt varumärke som en 'good publisher' och vi tror att vi kan göra klart fler affärer av den här typen när vi visar väldigt tydligt att vi tar ett spel från ax till limpa och dessutom i slutänden låter spelstudion självständigt gå vidare med sitt ip", säger Sebastian Ahlskog och fortsätter:

"Det pågår ständigt parallella spår med intressanta spelidéer som vi utvärderar kontinuerligt. Just nu pågår mycket i San Francisco på GDC där alla möjliga parter träffas och pratar. Så tajmingen är positiv för oss, det ger verkligen ringar på vattnet inom industrin".

När förlagsavtalet upphör har Starbreeze inte längre några rättigheter kopplade till Dead by Daylight bortsett från rätt till ytterligare ersättning om en lansering av spelet sker i Kina innan år 2020.

Hur ser de planerna ut?

"För framgångsrika spel, som Dead by Daylight och Payday, finns det alltid en dialog och diskussion med olika partners om att etablera spelet på nya marknader. Och det gör det även för Dead by Daylight", säger Sebastian Ahlskog.

Överenskommelsen innebär att Dead by Daylight måste släppas i Kina senast 31 december 2019 för att Starbreeze ska ha rätt till en ersättning på max 5 miljoner dollar beroende på spelet försäljning fram till som längst 31 december 2020.

Direkt Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom